Gyllen SKAL ud næsten uanset hvad

Jacob Christensen, Tjæreborg syd for Esbjerg, byggede en mini-gyllevogn for et år siden. Nu får den lov at stå sin prøve - mange steder er der ikke andet, der kan køre...

Onsdag morgen. Situationen for Jacob Christensen, der har en gård lige ned til Sneum å, er kritisk. Biogasselskabet har allerede været med et læs afgasset gylle. De vil gerne af med to læs mere, men der er ikke plads i gylletanken.

»Jeg beroligede dem og sagde, at vi nok skulle få gjort plads til de næste to læs gylle«, griner Jacob.

Han kunne holde ord: For inde i maskinhuset holder en gyllevogn, som er den eneste af sin slags i hele verden. Mindre end alle moderne gyllevogne. Og først og fremmest lettere.

»Jeg byggede den især af to grunde: For at kunne tilbyde økologer med engjord at køre gylle ud før første slæt. Det kan de normalt ikke ned til åen, og første slæt er årets vigtigste for mælkeproducenter. Den anden grund var ønsket om at reducere marktrykket. Tunge vogne ødelægger meget jord. Nu har vi en mulighed for at bruge en let gyllevogn de steder, hvor jorden let bliver trykket sammen«.

Vandvognen

I år har den tredje fordel ved den lille vogn vist sig: Den kan køre gylle ud på marker, hvor en traditionel gyllevogn ville køre fast på få minutter.

»Det har givet efterspørgsel«, griner Jacob Christensen.

I det sidste stykke tid har vognen været ude at køre næsten hver dag for landmænd, der har fyldte gylletanke og gyllekanaler.

Foruden sit eget landbrug med mælkeproduktion og svineproduktion driver Jacob Christensen også maskinstation og kører bl.a. også gylle ud med to Samson PG 25 med plads til 25 kubikmeter gylle.

»Det er langtfra alle steder, vi skal bruge den lille vogn. Men lige nu er der ikke så mange steder, de store vogne kan køre«, konstaterer Jacob Christensen.

Bygget af skrot

Den specielle gyllevogn er bygget af bagenden af en ophugget Vervaet selvkørende gyllevogn.

»Vi købte den af GØMA som fik forenden tilbage, da vi havde brugt tank, nedfælder og lift. Lige nu kører den med en seks meter nedfælder, og det kan sagtens gå«.

En sidegevinst ved vognens opbygning på en ophugget Vervaet er, at hjulene på vognens aksler kan skydes ud, så hjulene kører i deres eget spor. Det er med til at reducere antallet af overkørsler - og dermed jordskaderne. Og så kan det være en fordel, når det er meget vådt!

Faktaboks

  • Bygget på en ophugget Vervaert selvkørende gyllevogn
  • Rummer 14 kubikmeter
  • Bruges ofte sammen med to gyllevogne, der fungerer som buffer og transport
  • Se video på www.landbrugsavisen.dk

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle