Hård kamp i et faldende marked

Markedet falder på især svinefoder. Det giver øget konkurrence mellem grovvarefirmaer. Og giver billigere aftaler for landmænd.

Den store spiller på grovvaremarkedet, DLG, er efter et kanongodt regnskabsresultat sidste år med 431 mio. kr. på bundlinjen gået i offensiven.

Og dermed bliver der hård kamp med de to øvrige væsentlige spillere på markedet, DLA-gruppen og lillebror Aarhusegnens Andel med en markedsandel på 13 procent.

"Vi har en strategi om - gennem effektiviseringer specielt i Tyskland - om minimum at fastholde vores omsætning, og vi oplever, det lykkes. Vi har i året første måneder haft en tilvækst i salget af svinefoderblandinger. Vi har endnu ikke fået tallene fra Danmarks Statistik over det samlede salg, og jeg ved ikke, om det eksempelvis er faldet med otte eller ti procent. Men jeg oplever, vi har en pæn fremgang," siger adm. direktør Asbjørn Børsting, DLG.

"Prisen spiller en pæn rolle for mer-salget. Vi har øget produktionen af foderblandinger på vores anlæg i Tyskland, hvor omkostningerne er mindre. Markederne hænger jo sammen, og det betyder ikke noget at køre fra Flensborg ud til vores kunder i eksempelvis Sønderjylland," siger Asbjørn Børsting.

"Markederne bliver mere og mere de samme, og dermed bliver der brug for en skarp optimering på omkostningssiden. Havde vi ikke haft mulighed for at producere i Tyskland, havde vi haft færre strenge at spille på. Bredere og større markeder gør os mere skarpe," siger han.

Godt tilpas i Galten

I Galten ved Århus er direktør Vagn Aage Jensen, Aarhusegnens Andel, klar til at tage konkurrencen op:

"Den er hård i et vigende marked, men det tager vi med. Konkurrencen har altid været hård, og jeg ved såmænd ikke, om den er blevet skærpet på det sidste," siger Vagn Aage Jensen.

"Produktionen af svin falder i kraft af en stigende eksport af smågrise. Det kan enhver der kører på motorvejen mellem Kolding og grænsen forvisse sig om. Og det betyder, at grovvaremarkedet er vigende. Men vi arbejder på fuld tryk for at fastholde vores markedsandel, efter at den har været stigende for os gennem flere år. Vi følger budgettet, og alt går planmæssigt i indeværende regnskabsår. Det er jeg godt tilpas med," siger Vagn Aage Jensen.

Tigerspring

Formand for DLA-samarbejdet, Søren Smalbro, mener, at markedsandelene er fordelt:

"Hvis vi stjæler en kunde fra DLG den ene dag, stjæler de en fra os den næste. Vi ligger med en markedsandel på hver 41-42 procent, og det rykker sig ikke. Men jeg ved da godt, at de fleste vil sige, at de øger markedsandelen," siger Søren Smalbro.

Det samlede marked for svinefoder er faldet med fem til ti procent, vurderer han:

"Fællesaktiviteterne udvikler sig godt, og vi høster store fordele af købet af Hedegaard. Det sidste tiltag, indkøbssamarbejdet med tyske Agravis Raiffeisen AG med en samlet omsætning på 45 mia. kr., er desuden et tigerspring for os," siger Søren Smalbro.

Udnyt muligheden

Palle Jacobsen, Agrocom, iagttager markedet og understreger, at konkurrencen er til gavn for de landmænd, som forstår at udnytte den.

"Man skal ikke bare læne sig tilbage og være kunde hos et grovvarefirma, blot fordi man har læst, at de er konkurrencedygtige. Konkurrencen virker, hvis kunderne er fremme i skoene og søger markedet bredt og hører flere leverandører om prisen. Den loyale kunde kommer til at betale en væsentligt højere pris end andre," siger Palle Jacobsen.

Han har endnu ikke oplevet, at konkurrencen er blevet skærpet væsentligt:

"DLG er et stort firma med speciel interesse for de store kunder, men vi møder ikke DLG mere end tidligere i markedet. Men de er aktive.

Og så spiller trafikken hen over grænsen en voksende rolle, og det skal de danske aktører være opmærksomme på. Det indre marked fungerer, og der er ikke noget der forhindrer varerne i at strømme over grænsen. I den forstand er Danmark blot et lille hjørne i det nordlige Europa.

DLG har her en kæmpefordel ved at have læst teksten længe før andre, og hvis vi ser på DLG's indtjening, spiller det tyske marked en enorm rolle. Når de vil være offensive i Danmark for at vinde markedsandele, ja, så sker det for penge, der er tjent i Tyskland. Så for mig at se står DLG med en stor fordel i markedet ved i god tid at sørge for at komme ud over grænsen".

himmelstrup@landbrugsavisen.dk

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle