Ikke flere udbud af mask fra Nature Energy

»Vi er ikke et handelsselskab«, lyder det fra Nature Energy, der vil gå ’aktivt’ ind i dialog om ny Code of Conduct.

Biogasselskabet Nature Energy har indgået aftale med bryggeriet Royal Unibrew i Faxe om at aftage mask fra bryggeriet i 2022. Men selv om selskabet har forståelse for, at det har skabt problemer for sjællandske kvægbrugere, skal landmændene ikke gøre sig håb om en gentagelse af den korte udbudsrunde på mask, som Nature Energy efter aftale med Landbrug & Fødevarer gennemførte mellem jul og nytår.

Det oplyser indkøbschef i Nature Energy Lars Rosgaard.

»Vi har hjulpet«

»Nature Energy har med de udbudte mængder af mask på bedst mulig vis hjulpet en stor del af de landmænd, som har haft et akut behov for mask til foderbrug her og nu. Når det er sagt, er det også vigtigt at understrege, at vi er et biogasselskab og ikke et handelsselskab. Derfor kommer vi ikke til at udbyde yderligere mængder af mask fremover«, hedder det i et skriftligt svar fra Lars Rosgaard.

Han tilføjer, at Nature Energy går ’aktivt’ ind i dialogen med Landbrug & Fødevarer om en aftale om plantebaserede biprodukter.

»Lige nu er det vigtigt at give plads til en god og konstruktiv dialog parterne imellem. Og vi går aktivt ind i dialogen om Code of Conduct for vegetabilske biprodukter med det udgangspunkt, at vi ønsker at skabe de bedst mulige forudsætninger for at øge andelen af grøn energi i samfundet«, skriver han.

Bolden hos udbydere

Også Faxe-bryggeriet Royal Unibrew har ved Jakob Simmelsgaard, med titel af ’vice President Group Procurement’, udtrykt forståelse for landmændenes situation.

»En klar og rettidig kommunikation omkring licitationen kunne have afværget nogle af de problemstillinger, vi står med nu«, udtalte Jakob Simmelsgaard før jul.

I følge Thor Gunnar Kofoed, viceformand i L&F, er det L&Fs mål, at en ny Code of Conduct skal sikre landmændene mulighed for at byde på vegetabilske biprodukter, før de evt. går til biogas.

Dvs. at udbydere af plantebaserede biprodukter, som f.eks. bryggerier, skal ’bindes op på’, at afsøge markedet, inden de sælger til f.eks. biogasselskaber.

»Vi mener, der er behov for at se på, om vi kan etablere nogle generelle principper for anvendelse af biprodukter, hvad enten der er tale om vegetabilske eller animalske«.

Thor Gunnar Kofoed tilføjer, at han oplever Nature Energy som ’en fair medspiller’.

»De er ikke problemet«.

Faktaboks

Code of Conduct

  • Code of Conduct om animalske biprodukter fastslår, at foderegnede biprodukter som udgangspunkt bør anvendes til foderprodukter, hvor der er et fodermarked, og hvor det kan ske inden for ’rimelige økonomiske rammer’.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle