Imagekampagne rykker holdninger

Imagekampagnens nye annoncer handler om madskoler og sunde fødevarer.

Langsomt men sikkert bryder Landbrug & Fødevarers imagekampagne igennem i danskernes bevidsthed. De løbende målinger af kampagnens effekt viser, at antallet af danskere som siger, at de kender til organisationen, er fordoblet på to år. I januar 2011 svarede en fjerdedel af de adspurgte, at de kendte organisationen, to år senere svarede over halvdelen, 52 procent, det samme.

»Det er jo en skøn melding at få,« siger brandingchef i Landbrug & Fødevarer Lisbeth Olsgaard.

Skoler og havregryn

Det visionære, og løfter om muligheder for fremtiden, går igen i kampagnens nye annoncer. Men hvor annoncerne tidligere handlede om store emner som løsningen på de globale miljøudfordringer, fremtidig vækst og arbejdspladser, løsning på landets energiproblemer o.lign er fokus nu flyttet til danskernes familieliv og sundhed.

Den ene annonce handler om madskoler, den anden om de sunde havregryn.

»Madglæde, forståelse for råvarerne og viden om, hvor maden kommer fra, er noget man lærer på madskolerne. Det er blot et af de mange initiativer, landbruget kan bryste sig af. Hermed viser vi, at vi rummer meget mere, end man ellers forbinder med landbruget. Vi tilbyder også viden om maden og bringer den videre til nye generationer,« fortæller Lisbeth Olsgaard.

Madskolerne, der drives af frivillige, har ti års jubilæum i år. De er vokset fra 120 deltagende børn på seks kurser det første år, mens der sidste år var 1.600 børn på i alt 104 kurser. Desuden er der også etniske madskoler og ungdomsmadskoler.

Sund kost

I den anden, nye annonce trækkes en gammel kending frem - havregryn - som igen kommer til ære og værdighed som en sund og vigtig del af kosten. Og som i de tidligere annoncer i kampagnen spilles der på fremtidsudsigterne - målet er en superhavre, som har et højere indhold af sunde ingredienser end de havregryn, der står på danskernes morgenbord i dag.

»Vi tager måske munden vel fuld - om jeg så må sige. Men vi skal altså ind i danskernes bevidsthed med troværdige budskaber om, hvad landbruget kan tilbyde samfundet i fremtiden. Og her er sunde fødevarer vigtigt. I det store samfundsregnskab handler det om kortere køer til sygehusene og kortere sygeforløb. Det er et spørgsmål om fødevarer til fremtidens forbrugere,« siger Lisbeth Olsgaard.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle