Kødproducenter har snorksovet

Kirsten Østergaard Poulsen forsker i dem, der først ændrer adfærd i befolkningen, kaldet firstmovers.

Hvordan kan kødet stadig kile sig ind i den grønne bølge, som storhitter hos stadig flere?

Producenterne skal få kødet til at passe naturligt ind i den måde at leve på, som vi ser breder sig. Flere og flere synes, det er rigtig vigtigt med sunde spisevaner uden kød, og de tænker meget på bæredygtighed hele vejen rundt. At spise sig mæt i store kødmængder, mens andre på kloden sulter, er ikke gangbart. Så fortæl de gode historier om kødet, tænk i nye udskæringer og begræns størrelserne markant. Måske nye bearbejdningsformer. Men det er ikke nok at sætte et nyt mærke på kødpakken. Det gennemskuer forbrugerne. Fokus på dyrevelfærd bliver kun intensiveret.

Flere vil leve sundt, men færre laver selv deres måltider og spiser ude?

Ja, for interessen ligger nu et helt andet sted. Kvaliteten skal være intakt, men man overlader gerne det til dem, der har forstand på det. Take away løsningerne lider generelt af manglende økologi og transparens. Det er essentielt, at forbrugerne får fuld information mht., hvordan kødet er opdrættet og af hvem. Forbrugere, der i højere grad også vil kigge dyrevelfærden i sømmene og minimere mængderne.

Kan kød virkelig indpasses i en grøn madbølge?

Ja, det kan det. For dem, der nok spiser mere grønt, men som også har bevaret kødet på tallerkenen. Omfavn dem og find ud af hvad de ønsker af kødet. Gør dem til jeres bedste venner, men I skal skynde jer.

Jamen, kommer der så ikke bare snart en ny bølge?

Nej, bæredygtighed i mad og miljø betyder mere og mere, så kødproduktion skal tænkes ind på en ny måde. Ellers taber producenterne, så kom i gang med udbud af mættende kødvarianter i butikkerne. Tænk naturen ind for der er større og større konkurrence om at komme på tallerkenen hos fremtidens grønne forbrugere. Men det er ikke helt umuligt.ubi

 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle