Gads Maskinstation har væbnet mejetærskerflåden til tænderne under mudderkampen i den våde høst.
"Bælterne kan køre meget længere end en maskine med almindelige hjul og firehjulstræk," siger Anders Gad, medejer af Gads Maskinstation i Skærbæk i Sønderjylland.
I flåden har han mejetærskere med bælter og med tvillingehjul og firehjulstræk, og derfor kender han om nogen forskellene mellem de forskellige løsninger.
"Vi satte firehjulstræk på, fordi vi forventede at kunne køre igennem det meste. Det hjalp da også, men ikke nok," siger Anders Gad, der oplever, at bælterne er det bedste våben imod våde marker.
"Selv der, hvor der står lidt vand på jorden, og hvor man skal være forsigtig i træsko, kan bælterne holde maskinen kørende uden firehjulstrækket koblet til," fortæller han.
Bælter bedst med firehjulstræk
Selv om bælterne bærer maskinen godt, er firehjulstrækket også vigtigt.
"Hvis bæltedrift skal fungere rigtigt, skal den trække på bagakslen også. For hvis baghjulene står stille i pløret, kan man nemlig ikke styre maskinen," forklarer Anders Gad.
Det kræver også mere af føreren at køre en mejetærsker på bælter end en på hjul.
"Der er næsten ingen begrænsninger for, hvor du kan køre, men den er mere speciel at vende med i forageren. Du vrider den ikke bare rundt, for det giver et helt uhyggeligt bræk på flangerne, som bælterne er monteret på."
Dette gælder dog i mindre grad på de fabriksmonterede bælteundervogne, end på dem der eftermonteres.
Tvillingehjul foran
En af mejetærskerne er monteret med tvillingehjul foran, og det er den billigste og mest enkle løsning.
"Der er monteret hjul, der modsvarer 18.4-38 med en fast ring og løse klemmer," forklarer han og vurderer, at de giver maskinen en bærevne, der svarer til, at de er monteret med twindæk på 1.050 millimeter.
Gads Maskinstation monterer derimod ikke tvillingehjul bagerst.
"Nej, vi nøjes med twindæk på bagakslen, for vi har tidligere oplevet, at hjullejerne ikke kunne holde til tvillingehjul."