Kan vi lære noget af andre - eller er vi bare de bedste i verden?

er den nye læringsmetode i Europa. Projektet ALIE, som 13 lande er med i, fokuserer på, hvordan praktiseres i forskellige EU-lande.

Se evt. www.alie-project.com/

Er det nyt i Danmark, eller er vi opvokset med "Authentic Learning"?

Vi har brug for indikatorer som måleredskab for at måle, hvor en bestemt lærings aktivitet er. Ifølge den hollandske professor, Wout van der Bor, kan følgende fem indikatorer nævnes. Det giver en god vurdering af, om læringsaktiviteter er !

1. Er aktiviteten baseret på, hvad den studerende vil lære?

2. Lærer den studerende i henhold til egen læringsstil?

3. Lærer den studerende noget, der direkte kan relateres til den verden han lever i?

4. Lærer den studerende i en naturlig kontekst?

5. Lærer den studerende sammen med andre studerende?

Men man kan selv supplere med egne indikatorer.

Er de danske landbrugsuddannelser de bedste i verden? De er afgjort blandt de bedste, men de kan blive endnu bedre. Fakta er vel, at de danske landbrugsstuderende har en stor forståelse for vigtigheden af at bruge den virkelige verden i den teoretiske undervisning. Men da en meget stor del af uddannelsen finder sted i den virkelige verden, på landbruget, er det vigtigt, at også denne del er velunderbygget og vel planlagt.

Hvordan kan vi gøre det bedre? Vi lærer af Australien, hvor man bl.a. har indgået aftale med landbrugskonsulenter om at undervise praktikanten på selve landbruget. Konsulenten kommer et aftalt antal gange i løbet af praktikperioden. Normalt tager et besøg en hel dag, hvor konsulenten går med i stalden, og praktikanten viser sine færdigheder.

Den danske landmandsuddannelse er god, ingen tvivl om det, men måske kan vi gøre det bedre!

Ove Gejl Cristensen

Landbrugslærer

Dalum Landbrugsskole

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle