Kina er livsnerven for dansk mink

Det tætte samarbejde mellem danske minkavlere har bragt dem i en klasse for sig - og takket være en langvarig og målrettet indsats er de kinesiske indkøbere og forbrugere også helt klar over netop dansk minks kvalitet.

?40 procent af al dansk eksport til Kina og Hong Kong står ét selskab for.

Kopenhagen Fur har om nogen vist vejen for, hvordan man skal sælge danske varer i det økonomisk fremadstormende land.

Med en målrettet indsats, der startede helt tilbage i 1993, har minkavlernes fælles andelsselskab fået en unik position på det kinesiske marked. Både blandt de kinesiske opkøbere og blandt forbrugerne i den voksende middelklasse.

»Kina er livsnerven for vores branche. Uden Kina havde vi haft en helt anden branche,« forklarer formand Tage Pedersen.

Han og hans 1.500 danske kolleger får ved de fem årlige auktioner hammerslag med 20 procent højere priser end deres udenlandske konkurrenter. Årsagen er højere kvalitet, større skind samt at de danske skind har færre fejl, påpeger formanden.

»Vi burde jo ikke kunne blive ved at have det forspring. Men det ser sådan ud, for de sidste to-tre år har vi udvidet prisforskellen,« forklarer Tage Pedersen, som sammen med de øvrige avlere deler deres metoder, fodring og sortering med de udenlandske kolleger, der sælger deres skind på de danske auktioner.

Årelang indsats i Kina

Men også en årelang, målrettet indsats mod det kinesiske marked, har været afgørende for dansk minkproduktion.

Allerede i 1990’erne, længe før Kina blev hypet som vækstnation, tog direktør Torben Nielsen første gang til Kina.

»Vi startede en kampagne i 1995, hvor vi tog udgangspunkt i, at en læderjakke for kineserne var tegn på succes. Så klistrede vi en dansk mink på kraven og fortalte, at rigtig succes er, når der er råd til mink på kraven,« forklarer Torben Nielsen, der i dag ikke er i tvivl om effekten af de mange plakater, som de kinesiske forbrugere og butiksejere i flere tilfælde kom i fysiske slagsmål om.

»De, der er ude med de første budskaber, skaber et billede, som de andre adopterer. Man forbinder os med kvalitet og noget, der er meget attråværdigt.«

Kinesere i dansk kvalitets-skole

I dag er størstedelen af verdens buntmagervirksomheder kinesiske.

Kopenhagen Furs relationer til Kina udbygges konstant. Blandt de nyere tiltag er uddannelse af butiksansatte i at genkende kvalitetsskind, uddannelse af butiksledere i MBA, mens der også er samarbejde med Kinas bedste design-universitet om moderigtig brug af skind. Kopenhagen Fur har dog også rettet blikket andre steder hen.

»Vi kigger især mod de tidligere Sovjetrepublikker, hvor der er tradition for og kulde til brug af skind. Samtidig ruller pengene ind for tiden i de lande. Men det er ikke et nyt Kina,« slutter Tage Pedersen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle