Kina-speeder: Står for 12 pct. af salget

Salget til Kina er på få år blevet afgørende.

Fra at være et sted for en bekvem afsætning af biprodukter er Kina på rekordtid accellereret til at være strategisk afgørende for Danish Crown. I første halvår kom hele 12 procent af salget hjem i renmibi, den kinesiske valuta, og koncernen har for alvor satset alle pengene på landet med det røde flag.

Salget blev i halvåret tredoblet fra året før. Sidste år havde kineserne dog travlt med at spise alle de grise, der blev slagtet med eller uden afrikansk svinepest, så sammenligningen skal tages med det forbehold.

Bemærkelsesværdigt er det, at Danish Crown lykkedes med at opretholde tempoet med containere mod Asien under vinterens nedlukning af de kinesiske havne. Mange andre store koncerner så ellers deres eksport svinde ind på grund af coronaens handelshindringer i de måneder.

Slagteriet kan nu regne Kina for sit femte hjemmemarked. Med alle de fordele - og de farer - det medfører. For kinesisk afsætning er langt fra uden risiko. Australien har mærket det. Politiske udtalelser om coronakrisens årsager medførte lukning for både oksekød og hvede fra den ene dag til den anden fra de kinesiske myndigheders side.

»Der er ikke noget, der er altafgørende, men Kina er vigtig for Danish Crown. Men det er Japan og Sydøstasien også. Vi lever af eksport«, konstaterer Jais Valeur.

»Hvis ikke vi kan eksportere til Kina, må vi finde andre markeder. Vores opfattelse er, at Danmark og Kina har et solidt forhold. Til oktober vil vores samhandel kunne fejre 70 års jubilæum. Og vi glæder os over, at den kinesiske efterspørgsel er så stærk«, siger han.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle