Konkurrerer med sine egne ejere

Dansk svinegenetik er enestående på verdensplan og eksporten boomer. DanBred International voksede sidste år med 47 procent - men må også konkurrere med sine aktionærer og bestyrelse om at levere til de udenlandske landmænd.

Lad os tage det mest positive først: Efterspørgslen efter danske svin er enorm. Rundt om i verden er landmænd og forretningsfolk nemlig i stigende grad bevidste om, at danske gener er i særklasse.

Det mærker DanBred International tydeligt. Bare sidste år steg salget med 47 procent.

Udfordringen er så, at konkurrencen er benhård mellem de danske leverandører - og at det samme produkt kan leveres af både virksomheden selv, dens konkurrenter - og af DanBreds egne aktionærer og bestyrelsesmedlemmer.

»Folk er frie som fuglen. Vores bestyrelse og aktionærer kan handle med vores konkurrenter, og nogle af dem kan også selv sælge til kunder. Så vi skal klare os ved at være de bedste, især på de fjerne markeder,« forklarer administrerende direktør Thomas Muurmann Henriksen.

Danske dyr kræver viden

Et af parametrene, hvor DanBred forsøger at skille sig ud, er på et nyt tilbud om rådgivning af bedriften samt uddannelse i pasning af svin.

»De danske dyr er et fintunet produkt, som det kræver høje kompetencer at passe. Noget af den viden, som de danske landmænd tager for givet, er ikke gældende i udlandet. Vores nye tilbud er med til at øge salget, men skaber også større kundetilfredshed og loyalitet,« mener direktøren om tiltaget.

Tilbuddet er især målrettet vækstmarkederne i Kina, Sydamerika og Østeuropa, hvor efterspørgslen stiger markant.

Lokal produktion i Kina

For at kunne tilbyde konkurrencedygtige priser har DanBred i samarbejde med lokale partnere i Nordamerika og Kina etableret opformeringsbesætninger, hvor de rene racer produceret af avlsbesætningerne krydses til produktionsdyr.

»Det er synergien mellem de lokale producenter og import af gener fra Danmark, der løfter markedet. Vi bliver for dyre, hvis vi skal flyve dyrene ind hver gang,« fortæller Thomas Muurmann Henriksen.

Tidligere har kritiske røster anført, at de danske svineproducenter sælger ud af arvesølvet, når de »deler« de gode gener med konkurrenterne. Det mener DanBred er helt forkert.

»Man kan ikke beskytte sig til succes, kun udvikle sig til den. Og køber de ikke gener hos os, så køber de hos hollænderne, der også er dygtige. De indtægter, vi får fra salg, kan bruges til at forbedre os, så vi hele tiden er marginalt bedre end de næstbedste,« lyder det fra direktøren.

Trods udfordringerne og hård konkurrence er han yderst optimistisk.

»Det er unikt at have et godt produkt og et umættet marked. Vi har et vækstmål om en omsætning på en halv milliard ved udgangen af 2016. Det er et ret stort mål, men vi er meget fortrøstningsfulde,« fortæller direktøren, der dermed skal fordoble omsætningen i løbet af tre år for at nå målet.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle