Kraftkarl trækker harven dybt og hurtigt

Flere hestekræfter og bedre komfort. Sådan beskriver Henrik Oldenbjerg i grove træk skiftet fra en Magnum 7250 Pro til den helt nye stortraktor, Magnum MX 310.

Henrik Oldenbjerg har siden sommeren haft en CaseIH Magnum MX 310 med 345 hk på maskinlisten, der tæller i alt fire CaseIH-traktorer, alle leveret sidste år. Den store kraftkarl afløste en Magnum 7250 med 285 hk, og forskellen var til at mærke på hans 605 hektar store plante- og svineavlsbedrift på Langeland.

JB 7-8-jorden drives pløjefrit. Sædskiftet med blandt andet sukkerroer og markfrø fungerer dog ikke helt uden jordbearbejdning. Derfor ruller hans syv en halv meter brede Horsch Flacgrupper allerede, når mejetærskeren har taget første skår.

Dyb og hurtig harvning

Henrik siger om kravet til trækkraft:

"Vores forrige Magnum var blevet i underkanten til Flac-Grubberen i takt med, at vi lærte vigtigheden af dybe harvninger."

Der har kørt IH på stedet siden 1966 på grund af tilfredshed med produkterne samt et godt samarbejde med den lokale Kædeby Maskinforretning. Der var dog andre mærker på tale, mest fordi Magnum-traktoren ikke har trinløs gearkasse. For motoreffekten var Henriks krav enkelt:

"Harven skal fremad med høj fart, så vi skal bruge så mange heste som muligt."

Komfortabel og

servicevenlig

Da traktoren erstattede forgængeren foran harven, kunne føreren med de ekstra 60 heste komme dybere i, men holde kapaciteten.

Henrik og hans medhjælpere roser den rummelige, støjsvage kabine og adgang til daglig service. Kølerne svinger ud for let rengøring, dog begrænses åbningsvinklen af frontliftens ramme. Med hensyn til kølerrengøring fastslår han hurtigt, at intet slås af den elektronisk vendbare kølervinge, som hans to stk. CaseIH CVX 1195'ere har.

Bortset fra en defekt gearstyringscomputer, som pludselig måtte skiftes, har traktoren kørt små 300 timer uden problemer.

Stor på godt og ondt

Traktoren er længere og højere end 7250'eren, på godt og ondt.

Den meget lange snude kræver stor påpasselighed, når man skal ud på veje med dårlig oversigt. Omvendt sørger akselafstanden og den affjedrede foraksel for en stabil vejkørsel - et problem, der på forgængeren måtte afhjælpes via en hydraulisk topstang på gyllevognen. Hermed tilførtes også vægt til at klare stigninger på marken.

MX'erens egenvægt gør, at den tilkøbte 1200 kilo tunge snudevægt blev byttet til en på 600. Selv under fuld belastning foran den bugserede Horsch Flac-grubber er hjulslip ikke noget problem.

"Og så pløjer vi jo ikke længere," tilføjer han, tydeligvis glad for at kunne anse den tunge og tidkrævende arbejdsgang som "fortid".

Traktorer skiftes

Henrik Oldenbjerg glædes over funktionerne til at time og justere hydraulikken.

Der er dog også funktioner, de ikke bruger, såsom geartilpasningen, som de synes giver føreren for lidt føling med kørslen ved vejtransport.

Han fastslår, at han ikke tror, at traktorer fremover udskiftes grundet teknisk forældelse. Det skal nærmere være, fordi opgaverne vokser sig for store til dem. Akkurat som det skete på hans egen bedrift.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle