Kun prisen styrer lige nu forbruget

Klimamærket blev første gang promoveret i England, men siden har finanskrisen pillet den sidste glans af ideen.

Glansen er gået af klimamærket i Storbritannien, hvor ideen ellers blev promoveret af supermarkedskæden Tesco for to år siden.

De øvrige detailhandelskæder fulgte hurtigt trop, men i dag er realiteten, at kun 30 produkter i Tescos forretninger er klimamærket.

Finanskrisen pillede den sidste glans af ordningen, mener direktør John Howard fra Danish Meat and Bacon Counsil. Englænderne ser i dag på prisen mere end nogensinde, og dermed er de ikke klar til at betale en mer-pris for en vare, bare fordi den er producere under mere klimavenlige forhold.

"Tidligere faldt detailhandlen over hinanden for at være først med at tage hensyn til klimaet. Men i dag er detailhandlen blevet langt mere realistisk omkring forholdene, og ambitionerne er skåret kraftigt ned. Vi ser arbejdsløshed og at forbrugeren er langt mere opmærksom på pengepungen. Det mærker vi for alvor lige nu. Folk tager de kortsigtede hensyn til prisen og tager ikke de langsigtede hensyn til klimaet. Det er prisen i dag der er væsentlig, mens etikken kan vente til i morgen. For bare seks måneder siden var det anderledes," siger John Howard.

Han forklarer med henvisning til en undersøgelse, at 11 procent af de 58 mio. britiske forbrugere er meget engagerede omkring deres indkøb, mens 51 procent gerne vil være det men mest opfatter sig selv som tilskuere til udviklingen. Og den sidste tredjedel af forbrugerne er helt ligeglade.

Køber britisk

Et af problemerne i forbindelse med et miljømærke er, at England er præget af en køb britisk-holdning blandt forbrugerne, og det udnyttes kraftigt af producenterne til at markedsføre lokale produkter:

"Vi siger ikke, at det er ligegyldigt hvor stor en afstand et produkt har tilbagelagt, men når det gælder om at vælge fødevarer efter klimabelastning, spiller afstandene faktisk ikke så stor en rolle sammenlignet med, hvordan produktionen især i primærleddet er foregået," siger han med henvisning til, at svinekød fra Danish Crown i Danmark faktisk kan måle sig klimamæssigt med britisk kød.

Udregninger viser, at 90 procent af CO2-udledningen sker på landbruget, mens transport af produktet - for eksempel transport over Nordsøen - kun udgør få procent.

Arla kan men vil ikke

Hos den anden store danske spiller på det britiske marked, Arla Foods UK, er holdningen til klimamærket lige så afslappet - og afvisende:

"Vi arbejder målrettet på at reducere CO2-udslippet, og vi har også udregningerne der viser, hvor stort udslippet er på mælk, nemlig 215 gram CO2 på et glas mælk med 200 ml. Men vi tror ikke på klimamærket - der mangler internationale standarder, så forbrugeren har et grundlag for at sammenligne," siger miljøchef George Plemper.

Arla Foods står for en fjerdedel af konsummælken i Storbritannien og sælger via 2.200 supermarkeder to mia. liter årligt. Alene til det store mejeri, Oakthorpe, i det nordlige London henter Arla mælk fra hele det sydlige England i 45 tankbiler.

himmelstrup@landbrugsavisen.dk

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle