Rent slidmæssigt minder en bugseret fuldfoderblander om en harve eller en plov. Der er meget lidt slid på store dele af redskabet og rigtig meget slid på få men til gengæld vigtige dele for redskabets egenskaber og kvaliteten af arbejdet.
Knive, snegleforkanter, afskrabere, udfodringsvinger og til dels også lågekanter er de primære sliddele på fuldfoderblanderen, og her kan det pludselig gå stærkt.
For med slid er det sådan, at efter få millimeter går der nærmest hul. Sliddet øges markant, og egenskaber går hurtigt helt tabt.
»Den havde kørt seks år med de originale knive, og set i bakspejlet var det nok også et eller to år for meget. Men sliddet er bare svært at opdage. Knivene ser jo ikke ud af meget. Havde der pludselig manglet en halv meter, havde vi nok bemærket det, men ikke en millimeter eller to,« siger Jørgen Jensen med et stort smil.
Desuden drillede det også i erkendelsen af problemet, at den kun langsomt blev dårligere til at blande. Det kom ikke i ryk eller fra det ene øjeblik til det andet.
Når det kun langsomt bliver ringere, risikerer man nærmest at vænne sig til sliddet.
»Nu vil vi da holde øje med, hvordan den blander fremover,« siger Jørgen Jensen.
Som nævnt kostede udskiftningen af de primære sliddele 35.000-40.000 kroner, og han har allerede undersøgt, hvad to nye snegle koster, hvis det skulle blive aktuelt.
»En brugt vogn er jo svær at komme af med, så vi er nødt til selv at slide den op. Den skal da helst holde mindst ti år, og det kan Kuhns vogne også godt. Der er meget jern i dem,« påpeger han.
»Vi vil selvfølgelig gerne sælge en ny vogn, men der skal også være rimelighed i det. Jeg tror, at alle parter har lært noget af det her, som også har været en øjenåbner for os om slid og vedligehold af foderblandere,« tilføjer salgskonsulent Preben Iversen, Farmas.
sol
Kommentarer