Dyrlæge: Nødslagtning kan begrænse madspild

Reglerne for nødslagtning er for firkantede, mener chefdyrlæge. Op mod halvdelen af de aflivede køer kunne ende på middagsbordet, hvis velfærdsslagtninger var tilladte.

Der går alt for meget oksekød til spilde, fordi danske landmænd vælger at aflive dyr, som godt kunne indgå i fødevareproduktionen.

Det mener chefdyrlæge Kenneth Krogh, LVK, som ønsker en debat om reglerne for nødslagtning og transportegnethed. Det er især bestemmelsen om, at man kun kan nødslagte dyr ved akut opståede skader, som chefdyrlægen udfordrer. Han så gerne, at nødslagtning også kunne omfatte dyr, som har ophelede, kroniske lidelser.

»I min optik er der tale om et stort spild af fødevarer, som vi hælder ned ad brættet. Vi skal selvfølgelig ikke tillade, at alle dyr skal kunne slagtes. Der skal være en bundgrænse, men jeg så gerne, at det blev muligt at bruge skånetransporter noget mere«, lyder Kenneth Kroghs forhåbning.

Ifølge tal fra Seges er der aflivet 11.387 danske malkekøer i de seneste 12 måneder. De bidrager med lidt under halvdelen af ko-dødeligheden på 5,6 pct.

»En del af de køer burde vi kunne samle op. Det vil også gavne statistikken«, påpeger Kenneth Krogh.

En udvidet ordning for nødslagtning bør også gælde opdræt og slagtekalve, hvor der ifølge Kenneth Krogh også går dyr til spilde. De mindre slagtehuse kunne også inddrages noget mere, fordi landmanden selv kunne transportere dyrene dertil, når de var synet af dyrlæge, aflivet og afblødt hjemme på gården.

Krav er for stramme

Ifølge Kenneth Krogh skal der selvfølgelig stilles krav til, hvad der er transportegnet. Han anfægter dog en skærpelse af reglerne for graden af halthed på de transporterede dyr, som han mener har medført langt flere aflivninger, fordi landmand og vognmænd ikke tør sende dyrene til slagtning af frygt for at blive idømt bøder.

»Selv om en ikke voldsomt halt ko transporteres til slagtning, vil det i det store billede give en bedre dyrevelfærd i forhold til, at koen venter hjemme i stalden på langsom og forhåbentlig bedring, hvor den så som i dag måske alligevel ender med at blive aflivet. Den burde kunne velfærdsslagtes«, mener han.

Kenneth Krogh opfordrer til lempeligere regler for skånetransport, hvor transporttiden er kort, og hvor der er et særskilt, blødt transportafsnit i lastbilen.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.