Hver anden økolog får nyt tillæg for god plads

Mange er desuden i proces med at udvide pladsen til køerne.

Lige knapt halvdelen af Arlas Økologiske andelshavere har søgt om at få et tillæg på 4,5 øre pr. kg mælk, fordi de har, eller har fået, 8 kvm. pr. ko.

Fra 2025 bliver det et krav, at økologer, der leverer mælk til Arla, har 8 kvadratmeter, hvor det officielle krav er 6 kvadratmeter i dag. Derfor betaler Arla tillæg til dem, som allerede opfylder kravet. Om den halvdel, der allerede nu får tillægget på 4,5 øre pr. kg mælk, allerede har opfyldt det, eller om de har ændret i stalden for at opfylde det, kan Arla ikke oplyse.

Fra Erik Andersen, Økologirådgivning Danmark, lyder det, at mange er i gang med finde muligheder, så de kan opfylde kravet.

»En del vil få lavet ændringer hen over sommeren«, siger han.

Der er flere måder at få mere plads pr. ko. For eksempel ved at udnytte et opsamlingsareal til malkestalden anderledes eller ved at lave en udendørs løbegård, som også tæller med. Det kræver dog godkendelse fra kommunen at etablere et sådant areal.

»Der er ingen køer, der har fået det dårligere af at få mere plads, men man skal lægge arealet, så det ikke giver flaskehalse«, forklarer Erik Andersen.

Køerne skal kunne gå rundt uden at ende i et hjørne, forfra de ikke kan komme videre.

Udfordringen med at etablere en løbegård afhænger meget af, hvordan den eller de eksisterende stalde er placeret. Der er situationer, hvor det ikke er praktisk muligt, men det er ikke højteknologi at etablere en løbegård. Det er en betonplads med et rækværk, og så er det vigtigt, at pladsen kan skrabes.

»Der skal være adgang til en tværkanal, så man kan komme af med gødningen«, uddyber Erik Andersen.

Han anbefaler, at man henvender sig til sin miljørådgiver, hvis man vil etablere en udendørs løbegård.

lft

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.