Ikke-grønne projekter bliver dyre at finansiere
Fælles krav fra EU, finanssektoren og en række eksterne investorer skal få fremtidens kvægbrug til at give overskud på både den økonomiske, den sociale og den grønne bundlinje.

EU presser på og er snart klar med en såkaldt taksonomi, der skal drive udviklingen i en mere grøn retning ved at udstikke retningslinjerne for fremtidens finansiering.

Finanssektoren og en stor del af investorerne, især de såkaldte institutionelle investorer som pensionskasser og Vækstfonden, presser også i den retning ved at vurdere projekter ud fra en tredobbelt målsætning: Den økonomiske, den sociale og den miljømæssige bundlinje.

»Jeg tror ikke, man skal forvente, at projekter, der kan levere på alle disse bundlinjer, bliver billigere at finanisere. Men projekter, der kun leverer på den økonomiske bundlinje, vil formentlig blive dyrere at finansiere end i dag«, sagde specialkonsulent Kenneth Kjeldgaard, Seges, på et af Kvægkongressens mest interessante indlæg om ’Fremtidens finansiering af bæredygtighed’.

Derfor er det forventeligt, at kommende projekter skal klimascreenes som en forudsætning for finansieringen.

Fortæl hvad I gør

Kenneth Kjeldgaard blev suppleret af Lene Gade Hovmøller, landbrugskundedirektør i Vækstfonden, der efter ansøgning stiller offentlige midler til rådighed som risikovillig kapital i landbruget.

»Det handler om forbrugerne og det, de er bekymret for. De interesserer sig for naturen, klimaet, fremtiden. Forbrugerne er landbrugets hovedkunder, så det skal vi lytte til«, sagde hun og kom med en markant forudsigelse:

»Fremover vil klimabelastningen blive et næsten lige så vigtigt tal som konsolideringsnulpunktet«.

En anden af hendes centrale pointer var, at det kan man lige så godt besinde sig på som landmand og begynde at arbejde med i sin virksomhed.

For de miljømæssige og sociale udfordringer, som verden står over for, er ikke noget, der bare kan streges ud på en to-do-liste - og så videre til næste problem.

»Det her er ikke noget, vi bliver færdige med. Det vil være en løbende udvikling. Begynd med at beskrive alt det gode, I allerede i dag gør ude på jeres bedrifter. Det er vigtigt at få det kommunikeret ud«, påpegede Lene Gade Hovmøller.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.