Jersey: En nem og effektiv ko

Stærke ben og god holdbarhed er avlsmålene på I/S Østergaard.

Dansk jersey har fremgang som følge af gode danske avls- og produktionsresultater og støt stigende udenlandsk interesse for dansk genetik.

»Det er den nemmeste og mest effektive ko at arbejde med«, konstaterer Per Østergaard.

Med 10.000 kg EKM/årsko, et celletal under 200.000 i gennemsnit og 3,5 malkeår præsterer køerne da også ganske pænt på I/S Østergaard.

En holdopdeling i tre hold, baseret på alder, har givet især førstekalvskøerne et løft i trivsel og ydelse. Desværre gør indretningen med smalle udvendige foderborde, at det ikke er praktisk muligt også at fodre holdopdelt.

Som Per Østergaard vurderer det, er den største udfordring for holdbarheden i besætningen de faste gulve i stalden fra 2007. Derfor er bentøjet også et prioriteret avlsmål.

»Koen skal kunne fungere og gå hele livet. Kan hun bevæge sig rundt i stalden, kan hun også give mælk«, forklarer han.

Derudover vægter han også robustheden.

»Jo flere køer, jeg ikke kan huske numrene på, fordi de ikke gør sig bemærket, desto bedre«, siger han og påpeger, at avl som sådan ikke er en kæmpe interesse for ham, men en opgave han trygt overlader til Viking: »Jeg tror, Viking har fat i den gode ende«.

På sigt skal madrasserne formentlig udskiftes med sand for at styrke komforten og bentøjet og dermed holdbarheden yderligere.

I/S Østergaard er recipientbesætning for VikingEmbroyo på grund af sin beliggenhed, de gode reproduktionstal og størrelsen på besætningen.

»Hvis de kommer med 12 æg, så finder vi køerne til dem«, slutter Per Østergaard.

Dansk Jerseys Årsmøde

holdes 13.-14. september i Esbjerg med årsmøde, første bedriftsbesøg og aftenfest om fredagen og andet bedriftsbesøg lørdag formiddag.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.