Kvotesalg gav stald og sommerhus

Per Hørlyck solgte halvdelen af mælkekvoten til en god pris i 2007. Pengene blev brugt på et sommerhus og en hal, som kan rumme de køer, han kom til at savne.

Mælkeproducent Per Hørlyk er en, der tør tage en resolut beslutning. Da prisen på mælkekvote sneg sig forbi fire kroner pr. kg tilbage i 2007, solgte han halvdelen af kvoten og alle køerne. De tre millioner kroner, som salget indbragte, blev brugt til at købe et sommerhus og opføre en ny hal.

Året efter fortrød han, og i stedet for at sælge kvierne lod han dem kælve og begyndte at malke igen.

»Det var på mange måder en god beslutning, for vi fik det sommerhus, vi havde drømt om længe, og samtidig fik vi opført en hal, som bliver vores nye kostald,« fortæller Per.

Håndværkere har rejst hallen og støbt gyllekanaler og de to foderborde. Resten af arbejdet klarer Per selv med hjælp fra sin far, en erfaren medhjælper, en elev og fem skoledrenge.

»Vi driver på flere måder vores landbrug efter principperne i low-cost. Men ikke på bemandingen. Her vil jeg helst ikke spare,« slår Per Hørlyck fast.

Stalden, som skal kunne rumme 200 køer, er bygget i etaper, da Per har et princip om kun at bygge, når der er penge til det.

»Så må vi acceptere, at det tager lidt længere tid,« konstaterer han.

Ny malkestald presser sig på

Inden for en overskuelig årrække håber Per Hørlyck også at kunne bygge en ny malkestald i forlængelse af den nye kostald.

Den 38 år gamle malkestald er mere end afskrevet og slidt helt ned. De otte malkemaskiner er monteret i midten, og køerne malkes efter swingover-princippet. Et koncept som tiltaler Per Hørlyck.

»Der er langt mindre slitage og vedligehold, fordi malkemaskinerne er monteret højt. Kan vi samtidig få fast-exit, som jeg savner i dag, så vil jeg klart vælge den type malkestald igen,« slår han fast.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.