Lægemiddel suspenderes efter ni dødsfald

Landmænd og dyrlæger må ikke længere anvende det mælkehæmmende middel Velactis.

Mindre ubehag og mælkeløb ved afgoldning samt en reduceret risiko for yverbetændelse i goldperioden.

Lægemidlet Velactis blev spået stor anvendelse til højtydende køer, da Ceva Animal Health A/S lancerede det i marts måned.

Nu godt tre måneder senere er midlet ikke længere tilladt at anvende, efter at Lægemiddelstyrelsen tirsdag suspenderede anvendelsen af Velactis.

Baggrunden for suspenderingen er ni dødsfald blandt behandlede køer i løbet af tre måneder, i perioden fra medio marts til nu. I alt har Lægemiddelstyrelsen modtaget 44 bivirkningsindberetninger og ifølge styrelsens dyrlæge Lisbet Vesterager Borge er symptomer, der ligner mælkefeber, blandt de mest indberettede bivirkninger.

Køer der går ned og ikke kan rejse sig igen, er en anden hyppig bivirkning, som er indberettet til styrelsen.

Lisbet Vesterager Borge peger desuden på, at de ni dødsfald er ekstra kritiske, da det drejer sig om højdrægtige køer, hvor kalven også er død.

Lægemiddelstyrelsen vurderer, at der er en mulig sammenhæng mellem dødsfaldene og brug af midlet, og EU-Kommisionen har allerede igangsat en procedure for at afklare årsagssammenhænge ved brug af produktet. Danmark indstiller brugen af Velactis indtil denne afklaring er på plads.

Lægemiddelstyrelsen understreger, at der ikke er risiko for mennesker.

Afventer undersøgelser

Hos Ceva Animal Health A/S beklager direktør Svend Lysdahl Pedersen, at Velactis ikke længere må anvendes.

»Det er stærkt beklageligt, men omvendt skal det klarlægges, om der er problemer med produktets anvendelse,« siger han, og oplyser, at medicinalvirksomheden ikke tidligere har oplevet, at et produkt er blevet suspenderet.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.