Nyt gult kort for kalve trækker ud i det uvisse

Kalveproducenterne har i over et år set frem til at få deres egne grænseværdier for medicinforbrug. Men den ventede særordning er udeblevet.

Danske kalveproducenter fik ikke den selvstændige gult kort-ordning inden årsskiftet, som de mener sig stillet i udsigt af Fødevarestyrelsen.

I stedet trækker det formentlig yderligere ud med en afklaring, fordi fødevareminister Dan Jørgensen har varslet stramninger i antibiotika-forbruget som led i en samlet handlingsplan mod MRSA.

Den skal forhandles på plads med Folketingets partier. Så selvom Fødevarestyrelsen er enig i, at »der kan være argumenter« for et særligt gult kort for kalveproducenter, er det politikerne der beslutter, om det kommer.

»Jeg gætter på, det hele bliver behandlet samlet,« siger specialkonsulent Tim Pedersen, Fødevarestyrelsen.

Kalvefolk skuffede

Lasse Olsen, formand for Danske Slagtekalveproducenter, er skuffet over den langtrukne proces.

»I et år har vi været stillet i udsigt, at vi ville få vores egen gruppe. Det er for dårligt, der ingenting sker,« siger han.

Mens tiden går, pålægges stadig flere kalveproducenter skærpet tilsyn, fordi de ikke kan holde forbruget af medicin nede på det anbefalede niveau, fordi de køber kalve ind mange steder fra og derved får flere sygdomme ind i besætningen.

»Det pædagogiske ved grænseværdier forsvinder, når de er umulige at overholde. Vi er jo nødt til at behandle syge kalve,« siger Lasse Olsen.

Faktaboks

Svært for kalvene 

  • Kalveproducenter har samme gult kort-ordning som malkekvæg.
  • Men medicinforbruget er højere, fordi de køber kalve mange steder og dermed får mange sygdomme ind. Derfor ønsker de deres egen kategori.

Emneord antibiotika

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.