Resultatet blev ganske tanke- vækkende, da Inger-Marie Antonsen som kvæg- og leankonsulent hos Kvægrådgivning Danmark spurgte en flok unge medarbejdere i kvægbruget om deres oplevelse af spild.
De unge oplevede nemlig rigtig meget ventetid. De ventede på, at andre blev færdige med deres opgave. De ventede på mælk til kalvene. De ventede på, at en bestemt maskine blev ledig. Eller at et bestemt redskab eller værktøj blev ledigt. De ventede på, at ’chefen’ blev færdig med at snakke i telefon.
Nedbrud på maskiner, syge dyr, inventar i uorden og dårligt foder gav også spildtid.
Dårlig eller ingen lagerstyring, og at man skal lede efter de ting, man skulle bruge til at udføre sit arbejde - det gav spildtid.
Desuden pegede de unge på, at manglende kommunikation, utilstrækkelig oplæring af nyansatte gav spildtid, ligesom der heller ikke altid blev lyttet til de nyansatte.
Spild af tid er det også at gå tomhændet rundt eller helt mangle opgaver.
Kommentarer