Weidemanns eldrevne minilæsser, eHoftrac, reducerer partikelemissionerne med 43 procent og driftsomkostningerne med 41 procent.
Set udefra ligner Weidemanns eHoftrac 1160 en hvilken som helst anden rød Weidemann-minilæsser i mellemklassen af trofaste slidere hos utallige landmænd, entreprenører og håndværkere. Indtil bagsmækken åbnes.
Som det lille e allerede har sladret om, er minilæsseren eldrevet, og bagerst findes det knap 400 kg tunge batteri til elmotoren. Med den største batteripakke er der strøm til fem-seks timers arbejde, og batteriet holder maksimal spænding indtil 1.200 opladninger, og derefter vil kapaciteten gradvis falde. Et fladt batteri kræver otte timers ladetid.
»Den er ca. 50.000 kroner dyrere i anskaffelsespris inklusiv den støre batteripakke, men da drift og service er betydeligt billigere for e-versionen end for dieselversionen, går regnestykket i plus for eHoftrac efter ca. 2.800 timer inklusiv en batteriudskiftning,« forklarer sælger Søren Rasmussen fra den danske importør og forhandler, Stemas.
Men allerede fra første driftstime går eHoftrac i plus i miljøregnskabet, da emissionerne kun er 43 procent af en diesel-Hoftracs og endnu mindre, hvis man selv er producent af strøm fra vedvarende energikilder. Dertil kommer en støjreduktion i forhold til dieselversionen
Interessen har været stor siden, og Stemas har allerede solgt de første 25 eldrevne minilæssere - også til landmænd og gartnere.