Landbruget reklamerer i Kina

En dansk delegation er i denne uge i Kina for at fremme eksporten af danske fødevarer.

En delegation med 12 danske fødevarevirksomheder og med fødevareminister Henrik Høegh (V) i spidsen er i disse dage i Kina for at få flere danske fødevarer ud til de kinesiske supermarkeder og forbrugere. Med i delegationen er blandt andre Arla Foods, Danish Crown og Tican.

Landbrug & Fødevarer har i samarbejde med Eksportrådet arrangeret eksportfremstødet, der finder sted i dagene 25.-28. august.

En tredjedel er fødevarer

Landbrugs- og fødevareeksporten udgør mere end en tredjedel af den samlede danske eksport til Kina, og med en økonomisk vækst på 10 procent i Kina er der et stort potentiale for at øge eksporten.

"Vi eksporterer i dag for fem mia. kr. til Kina, og jeg tror, vi i løbet af fire-fem år kan komme op på at eksportere for syv mia. kr. Kina er i dag vores fjerdestørste marked, og til den tid vil det være vores tredjestørste marked," siger Asger Krogsgaard, formand for virksomhedsbestyrelsen i Landbrug & Fødevarer.

Succes med biprodukter

Han fortæller, at Danmark har succes med at eksportere biprodukter fra svineproduktionen til kineserne, blandt andet ører, tæer og maver, men nu vil de også gerne have andre produkter.

Asger Krogsgaard fremhæver desuden, at Landbrug & Fødevarer de sidste fem år har haft en mand i Kina, der kender sproget og det komplicerede marked.

Eksportfremstødet skal blandt andet bruges til at skaffe bedre adgang til det kinesiske marked for nogle af de virksomheder, der er med i Kina. Det skal blandt andet ske gennem møder med de veterinære myndigheder, og ved et seminar i forbindelse med Verdensudstillingen EXPO2010 i Shanghai.

Arla vil ekspandere i Kina

Mengniu-Arla indviede i 2008 en ny fælles pulverfabrik.

Arla har som mål at øge sin omsætning i Kina fra 500 mio. kr. til cirka tre mia. kr. i løbet af de næste fem år svarende til en markedsandel på fem-otte procent.

"Det gælder om at få os yderligere etableret, så vi kan være med på den enorme vækst, som vi ser i Kina, og som ventes at fortsætte," siger Niels Ulrich Pedersen, Arlas chef for det kinesiske marked.

Og potentialet er der. For den store kinesiske skandale med mælkepulver har skabt en generel frygt for de lokale varer. Man er derfor begyndt at kigge sig om efter andre og mere sikre produkter.

Det er specielt økologiske produkter fra Danmark, som velstillede kinesere og ikke mindst de mange udlændinge er interesserede i. Det skyldes den strenge kontrol, der er med den økologiske produktion.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle