Fem skarpe Til kampagnechef Lisbeth Olsgaard.
En ny reklame i Landbrug & Fødevarers omdømmekampagne er kommet i aviser og ud i gadebilledet i denne uge. Denne gang med en kvindeskikkelse iført latex og pisk - og en forklaring om, at gummi en gang vil kunne udvindes af mælkebøtter.
Annoncen fortæller på en frisk og sjov måde, at landbruget kan komme med alternativer og nye muligheder. Ideen om gummi fra mælkebøtter var fremme allerede under anden verdenskrig, og verdens efterspørgsel efter gummi stiger. Så er det nærliggende - og bæredygtigt - at udvinde det, hvor det ligger lige for, i stedet for at importere det fra Asien.
Annoncen er ikke henvendt til landbruget selv. Landmænd er ikke målgruppen. Den er rettet mod den øvrige del af befolkningen og skal fortælle, at landbruget er langt mere nuanceret og innovativt end man måske lige går og tror.
Nej, jeg tror, folk bliver opmærksomme og nysgerrige. Det kan godt være, nogle enkelte bliver forargede, men der er jo en virkelig historie bag. Det er ikke lir for lirens skyld.
Jeg frygter mere for hvor meget almindelige danskere bliver stødt over de dårlige historier, de får fra vores erhverv. Der er eksempler både fra miljø- og dyrevelfærd. Jeg er overbevist om, at det ligger dem mere på sinde, end de tanker, de måtte få ud fra at se billedet i annoncen.
Det skulle gerne fremgå. Det er ligesom med en vittighed - skal den forklares, er den ikke sjov længere.
Budskabet skal vække interesse og nysgerrighed, og det skal gentages hele tiden. Hver annonce er kun en lille del, en byggesten, til kampagnen, som jo løber over tre år.
Vi har mange ideer liggende. Nogle bliver brugt, og nogle af de gamle bliver gentaget. Vi tager bestik af situationen undervejs.