Lastbilerne fortsatte trods coronakrisens mange grænselukninger

»Det kører. Vi møder kun få forhindringer og forsinkelser«.

Mens størstedelen af de danske lønmodtagere blev sendt hjem i karantæne i marts-april, var der anderledes travlhed og hverdag hos de danske transportører.

Smågriseeksportørerne kom frem til såvel Polen, Italien og Tyskland, som de plejede - og viste dermed styrken af eksportforretningen. Desværre endte de mange coronafriktioner med at sætte sig på priserne, der fra marts til juli styrtdykkede fra rekordhøje +700 kroner pr. smågris til det halve. Noget, der givetvis vil kunne ses på de kommende regnskaber.

I Danbred var det derimod sværere, for her er lastbiler ikke altid nok. Avlsdyrene rejser stadig længere, og det betyder oftere fly. Disse blev hårdere ramt af coronarestriktioner, og en del handler blev aflyst eller forsinket i foråret.

I Scan-Hide bød året på noget af et opgør blandt ejerne. Himmerlandskød brød med de seneste års fællesskab om huderne og har nu etableret sit eget setup omkring salg til læderbranchen. Derimod er det lykkedes Danish Crown at fastholde en række af de øvrige, tidligere ejere, nemlig Skare og Westfleisch på kontraktbasis.

Bruddet skyldtes uenighed om salgsstrategien og kapitaliseringen af ambaet, der i den grad var udfordret af overforsyning af lædermarkedet samt manglende salgsfokus. En ny direktør, Michael Søndergaard, er nu indsat for at rette op på den halverede skindpris. Han var dog dårligt nok kommet i gang, før coronakrisen ramte og stoppede alt salg fra den ene dag til den anden i foråret.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle