Lukket bilindustri er stor udfordring

Michael Søndergaard oplever en markant anden verden i hudebranchen end den, han kendte fra slagteri-industrien.

Michael Søndergaard mærker tydeligt, at hudebranchen er helt anderledes end handlen med svinekød i Italien - og indkøb til Tulip i Storbritannien, som han tidligere har arbejdet med for Danish Crown.

»Vi arbejder med modehuse og med bilmærker som Audi og BMW. Kundemassen har en helt anden tilgang, fordi vi her arbejder med et forbrugsgode«, siger han.

Det betyder, at kinesiske kvinders køb af dyre tasker ligesom modebranchens etiske kodekser pludselig er afgørende for prisniveauerne.

En anderledes tilgang for den slagteriuddannede direktør, der dog oplever stor gavn af at kunne tale italiensk med de mange kunder.

Med coronapandemiens pludselige halsgreb er alle planer dog sat til side.

»Bilindustrien er lukket helt ned, og det er den stadig. Det er vores største udfordring«, fortæller Michael Søndergaard.

»Vi havde netop i januar vundet en aftale med verdens største producent af bilrat. Alene i marts udgjorde det 10-15 procent af vores produktion. Det er stoppet fuldstændig«, siger han.

»Vi opererer under helt andre makroøkonomiske vilkår i verdensøkonomien end i fødevareindustrien«.

Han forudser, at der i de kommende år skal kæmpes for læders position som et værdifuldt produkt.

»Læder har været hamret tilbage i de sidste ti år, hvor olieindustrien har været hårde ved os. Der har været en tendens til, at læder skal ligne plastik, som »vegansk læder« jo er. Det er forkert. Vi er unikke«, siger han.

Faktaboks

Blå bog:

  • Michael Søndergaard
  • 25 år i Danish Crown. Siden maj 2019 adm. direktør i Scan-Hide.
  • Har arbejdet i Italien med salg af svinekød og i frasolgte Tulip UK.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle