Mangfoldighed i rådgivningen bedst for landmanden

Ved formand og direktør for Lemvigegnens Landboforening, Morten Agger og Henrik Damgren

At levere rådgivning og serviceydelser til landmænd og for den sags skyld til alle andre erhverv, er meget anderledes end det at producere slagtekyllinger, minkskind eller andre produkter, der er standardiseret ned til mindste detalje.

Landmænd vil have valgmuligheder, konkurrence og er forskellige. Mange år med fusioner har vist, at store virksomheder, om det er rådgivning eller andet, så blomstrer ny virksomheder ud af den etablerede rådgivning og laver dygtige alternativer, som både præsterer god rådgivning og som har vist sig levedygtige.

Derfor er vi helt enige med Kim Kock, Agrinord når han i Landbrugsavisens uge 26 udgave argumenterer for, at vi taler rådgivningen op. Vi ønsker at være i konkurrence om at levere kunderne den bedste rådgivning til den rigtige pris. Vi er her for landmanden og arbejder hver dag med fokus på at landmandens bundlinje forbedres. Lykkes vi ikke med det er vore kunder så dygtige, at de nok skal finde alternativer, der er bedre for dem. Det er et vilkår, og det kan vi ikke fusionere os ud af.

 

Øget samarbejde

Som en rådgivningsvirksomhed i den mindre ende af skalaen med 40 medarbejdere oplever vi, at kunder vælger os til, fordi vi kan levere den rådgivning, som landmænd efterspørger til den rigtige pris. Gordi vore kommandoveje er korte, er vi hurtige til at ommøblere og implementere eksempelvis Summax og kan skræddersy den rådgivning, som den enkelte kunde har brug for.

Vi arbejder i ét hus og rådgiverne har af den grund alle muligheder for tværfaglig udveksling mange gange i løbet af dagen. Det gøres der brug af, og vi får tværfaglig rådgivning til at fungere.

Når vi søger nye medarbejdere, oplever vi på samme måde som med landmænd, at vi bliver valgt til på grund af vor størrelse. Vi har ikke de samme muligheder for at anvise en karrierevej, men vi kan tilbyde en nærhed, der gør at vi hurtigt kan rykke sammen omkring den enkelte kunde, og det medvirker til, at den enkelte medarbejder oplever at gøre en forskel.

Vort forslag til fremtidens rådgivning er et øget samarbejde mellem rådgivningsvirksomhederne. Vi gør det allerede, idet vi arbejder sammen om svinerådgivning, bygnings og maskinrådgivning, planteforsøg mm. Sker det, at vi ikke kan levere den rigtige rådgivning, sender vi kunderne videre til anden rådgivningsvirksomhed. Vi lever med, at nogle kunder vælger en anden leverandør, fordi vi ikke kan levere en specifik rådgivning. Hvordan specialiserede rådgivningsbehov løses i fremtiden, er der ingen enkel løsning på, og udfordringen vil bestå, fusioner eller ej.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle