Kartofler er nyt tema på Borgeby Fältdagar i Sverige

Mød 400 udstillere og 20.000 gæster i Sverige 29-30. juni.

Der er mange nyheder på Borgeby Fältdagar i det sydlige Sverige i år. Et af dem er et særskilt område for professionelle kartoffelavlere med guidede maskindemonstrationer og markvandringer, parceller med sorter og dyrkningsstrategier, og et tematelt med foredrag om kartofler. Der demonstreres mange maskiner lige fra indledende jordbearbejdning og jordløsning til kartoffeloptagning. Der fokuseres også på, hvordan moderne sensorteknik og udbyttekort kan bruges.

En anden nyhed er mellem- og efterafgrøder, som Borgeby i år sætter fokus på med fremvisning og afprøvning af 16 arter. F.eks. purrhavre, tagetes, sudangræs og olieræddike - plus blandinger af bl.a. blodkløver, sandvikke, rug, boghvede, lupin, persisk kløver, honningurt, sennep, vesterwoldisk rajgræs og hamp. Der testes også i at bruge mellemafgrøder som energiafgrøder - f.eks. industrihamp der har stort potentiale på begge felter.

I populære Gropens underjordiske dyb - en to meter dyb vandret skakt under jordoverfladen - kan man studere afgrøders rødder og jordstruktur nedefra. Og som noget nyt i år indgår kløvergræs med mange forskellige dyrkningsaspekter.

Unik kombination

Borgeby Fältdagar er i dag mødeplads for professionelle planteavlere med en unik kombination af demonstrationsparceller med mange afgrøder og sorter, rundvisninger med faglige rådgivere og firmaer, faglige seminarer og praktiske maskindemonstrationer til jordbearbejdning, såning, rapsetablering og sprøjtning på forhindringsbane. Og mulighed for selv at testkøre ny teknik hos udstillerne. Hovedarrangør er HIR Skåne AB (Hushållningssällskapets Individuella Rådgivning).

 

Se mere

www.borgebyfaltdagar.se

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.