Sådan får kartoflerne ´licence to produce´
Hør om samfundets syn på kartoflen, og hvordan kartoffel-erhvervet kan fortsætte med at dyrke kartofler - på Store Kartoffeldag.

Stifter og formand for Tænketanken Frej, Marie-Louise Boisen Lendal, holder på tirsdag på Store Kartoffeldag indlæg om, hvordan samfundet ser på kartoflen, og hvordan kartoffel-erhvervet fortsat får ’license to produce’, fortæller Stine Styrup Bang, Seges.

»Dagen starter med generalforsamling i Danske Kartofler. Alle er velkomne, men kun Danske Kartoflers medlemmer har stemmeret. Derefter kører to faglige spor, et om dyrkning og et om afsætning«, siger hun.

Dyrkning

På dyrkningssiden handler indlæggene om, hvad et forbud mod Reglone i 2020 betyder for kartoffelavlen. Om produktion af protein i forskellige stivelsessorter. Om årets gødningsforsøg i spise- og stivelseskartofler. Om sædskiftesygdomme, især betydning af kransskimmel. Om hvordan cikader bekæmpes uden Prestige. Og om præcisionsjordbrug virker, og hvad man får ud af det - eller det bare er snak.

Afsætning

På afsætningssiden kan man høre markedsberetningen for 2018, og hvad udsigterne er for 2019 - bl.a. om hvilken indflydelse vækstbetingelserne i 2018 har på 2019. Men også om kartofler er blogger-smart eller til bedstemor og brun sovs. Om hvordan man får flere unge til at spise kartofler. Om hvorfor gamle kartoffelsorter fortsat bevares og anvendes i Latinamerika. Hvad fremtiden byder for convenience food og catering. Og om aktiviteterne i udvalget for spisekartofler.

Faktaboks

Store Kartoffeldag

  • 5. februar 2019.
  • Vingsted Centret ved Vejle.
  • Generalforsamling med valg af ny bestyrelse. Derefter to faglige spor med 13 indlæg.
  • 14 virksomheder udstiller produkter på Kartoffeltorvet.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.