Du må lige vente. Jeg er i gang med at tage kedeldragten på. Jeg er lige nu i Ribe for at igangsætte en ny Horsch såmaskine«.
Sådan lød det tidligere i denne uge fra Arne Gejl fra den danske Horsch-importør, Stroco-Agro. Han havde ikke lige tid til snak, et eksempel på, at der stadig sælges og igangsættes nye maskiner, blot med lidt forsigtighedsregler.
Og hjemme hos Horsch-importøren, Stroco-Agro ved Hammel siger direktør Jesper Fogsgaard, at leveringen indtil videre foregår som normalt.
»Fabrikken i Tyskland kører endnu, og leveringsmæssigt er vi endnu ikke ramt. Men vi sørger i hvert fald for, at vi får hentet de bestilte maskiner hjem fra Tyskland så hurtigt som muligt«, siger Jesper Fogsgaard.
Fra produktchef hos Kverneland, Jesper Svendsen, lyder det, at han og hans kolleger primært arbejder hjemmefra.
»Men der er selvfølgelig også gang i opstarterne rundt omkring i landet, og det går fint med, at vi bare mødes i marken og springer kaffen over. Vi er endnu ikke ramt af forsinkelser som følge af corona, og meldingen fra Kverneland-fabrikkerne rundt i Europa er, at produktionen kører planmæssigt, så vi føler os sikre på, at de danske kunder får leveret deres nye Kverneland-redskaber som lovet«, siger Jesper Svendsen.
En lignende melding kommer fra salgschef hos Pöttinger Danmark, Lars Andreasen.
»Vi har også hjemmekontor og begrænser vore besøg hos kunder og forhandlere mest muligt. Når det så er sagt, kører vi stadig ud og igangsætter nye maskiner, hvor vi dog tager vores forholdsregler i henhold til afstand og berøring med andre mennesker. Vigtigt er også, at vi ikke besøger nogen uden foregående varsel og deres accept«, siger Lars Andreasen og tilføjer, at man leverer maskiner og reservedele til Danmark som før Covid-19 og har også reservedelslageret i Danmark bemandet til håndtering af indkommende ordrer.
»Vore fabrikker kører på 70-80 procent kapacitet, hvilket gør, at der for tiden udelukkende produceres slutsolgte maskiner. Derved undgår vi, at leveringstiden øges. Vi har næsten alle maskiner til foråret i landet, og de resterende har allerede planlagt transport,« siger Lars Andreasen.
Kommentarer