»Vi har haft gavn af større dæk og mere ballast«

Efter 700 timers gyllekørsel gør Bryan Hansen status med sin nye Fendt 942. Den har til foråret afløst en to år gammel Fendt 939.

I sommeren 2019 præsenterede Fendt sin næste generation Fendt 900-serie, en traktor, der på mange måder har arvet ny teknologi og design fra den større Fendt 1000.

Kyllingeproducent Bryan Hansen fra Rødby på Lolland har skiftet sin to år gamle Fendt 939 ud til fordel for en ny Fendt 942, den største i serien.

»Det er en demotraktor fra Karl Mertz. Den havde gået 400 timer, da vi fik den 1. februar, og nu viser tælleren 1.100 timer, så har kørt 700 timer med den foran vores Samson PG 31 II med 36 meter slangebom«, fortæller Bryan Hansen.

Står bedre fast

Ved siden af kyllingeproduktion, gårdbutik og økologiske græsarealer driver Bryan Hansen en lille maskinstation med en selvkørende gylleudlægger, Samson PG 31 II-vognen og en ældre Samson PG 25 med nedfælder.

Med den våde vinter var starten på gyllesæsonen i år en blød affære, og her kom nogle af fordelene ved den nye traktor til syne. Den er nemlig en anelse tungere og har større 44 tommer hjul i forhold til den gamle 939.

»Jeg føler, den har lidt mere ballast, og så står den bare bedre fast med de større hjul i forhold til den gamle, især i begyndelsen af sæsonen, hvor alt var blødt. Jorden her omkring er nærmest flad som en pandekage, så vi har ingen hjultræk på vognen, og derfor har vi en god fornemmelse af, hvordan traktoren står fast, når vi kører«, påpeger han.

Såvel den gamle som nye traktor er også udstyret med Fendt VarioGrip. Det har også været kærkomment i den første tid af sæsonen, tilføjer Bryan Hansen.

Slipper for gearskifte

På papiret står 942eren til at yde lidt mere end den gamle 939. I praksis virker effekten dog til at være nogenlunde den samme, vurderer Bryan Hansen. Til gengæld skiller den nye model sig ud på to andre væsentlige punkter:

»Vi slipper for at skifte mellem højt og lavt gearområde i Vario-transmissionen, og vi slipper for at koble firehjulstrækket til og fra. Det styrer traktoren selv«.

»Det er hændt at vi har glemt at skifte gear i den gamle, hvis vi naturligt har kunnet køre stærkt inde på marken. Den nye traktor er på den måde også en forsikring mod, at vi skulle være uheldige og stå med en havareret gearkasse«, siger Bryan Hansen, men tilføjer, at den gamle 939 også var en fantastisk traktor.

»Vi har skiftet, fordi det økonomisk var passende, og fordi der ikke er så mange 939ere til salg, der har gået 3.000 timer. Hvis vi ventede et år, ville den have gået over 4.000 timer, og så er udvalget større«, vurderer han.

Faktaboks

4 ændringer på Fendt 900-serien modelår 2020:

  1. Motor: MAN 9,0 l 6 cyl. med maks. moment ved blot 1.100 o/min. Motorolieskift for hver 1.000 t.
  2. Transmission: TA 300 Vario. Samme transmission som i den større Fendt 1000-serie. Automatisk til- og frakobling af 4WD samt høj/lav gearområde.
  3. Design: 900-serien kan kendes på identisk design som den større Fendt 1000-serie.
  4. Dæk: Kan udstyres med 44" hjul (2,2 m diameter).

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.