Brugervenlighed er ikke længere en by i Rusland

Med et stort løft på betjeningen og et skønt udsyn fra den nye kabine gør MF S op med tidligere modellers achilleshæl.

Det er som et lettelsens suk. Sådan føler jeg, da jeg hopper op i det første eksemplar på dansk grund af Massey Fergusons nye traktorserie: MF8S.

For det står nemlig hurtigt klart, at MF har taget et kæmpe spring med sin nye traktor. I adskillige år har den stået på mindre ændringer, et nyt klistermærke her og der og en opgraderet motor. Men denne gang er det alvor.

Betjening samlet i armlæn

8S-serien med sine fire modeller er udviklet fra et blankt stykke papir og bliver afløseren for den populære MF7700-serie. Kun forakselaffjedringen, kabineaffjedring og vendegearet går igen.

Kabinen er selvsagt ny og væsentligt anderledes end tidligere. MF har ganske klogt samlet så godt som al betjening og funktioner på højre armlænskonsol, hvor Datatronic 5 terminalen også er monteret. Selv betjening af radio og klimaanlæg er rykket ned i armlænet.

Der er ikke længere et instrumentpanel ved rattet, og væk er derfor det lille display i venstre, nederste hjørne, hvor man tidligere skulle finde en væsentlig del af de mange funktioner og indstillinger, som MF har tilbudt sine traktorpiloter.

Brugervenligheden er hævet ganske betragteligt, synes jeg, og det klæder i den grad den røde traktor.

Nyt display samler info

Som noget nyt har traktoren fået et forholdsvis stort og kontrastfyldt display i højre forstolpe.

Det såkaldte vDisplay viser i den øverste tredjedel traktorens basale informationer så som diesel-niveau, temperatur, motoromdrejninger og hastighed. De nederste to tredjedele knytter sig til Dyna-7 transmissionen, hvor displayet viser føreren oplysninger om, hvilken gruppe man kører i, ens forud-programmerede hastigheder og så videre.

Hav trinløs i tankerne

Displayet virker lækkert og kontrastfuldt, og det er her, man ser Massey Fergusons filosofi med hensyn til kørselsmønstre.

Tanken er nemlig, at transmissionen bør køres overvejende i auto-mode i stedet for manuel, og derfor betjener du i auto-mode den videreudviklede Dyna-7 præcis, som var den en trinløs transmission.

For eksempel vælger du ikke et startgear som normalt, men en starthastighed. Du skubber kørehåndtaget fremad eller træder på speederen for at accelerere, og så styrer transmission og motorstyring resten.

Idéen er god, og foruden det ekstra gear i forhold til Dyna-6 har MF udviklet meget på softwaresiden for at gøre transmissionen mere intelligent.

Det kræver dog nogen tilvænning, da transmissionen skifter på baggrund af en masse parametre, og jeg ser frem til at prøve 8S i auto-mode med sin anden nye transmission, Dyna E-Power, som byder på dobbeltkoblingsteknologi mellem gruppegearene.

Kabinen er jeg fan af. Den virker langt mere rummelig, og den skråtstillede frontrude giver godt overblik forud. Generelt er udsynet rigtig godt i den nye, firestolpede kabine, der også er adskilt med 24 centimeter fra motoren for at sænke lydniveauet.

Faktaboks

Endelig tager MF et kæmpe skridt

  • Som et af tre traktormærker under Agcos paraply af virksomheder har Massey Ferguson indtil nu været det mest konservative mærke uden de store armsving på udviklingssiden. 
  • Men med MF 8S er alting ændret. Endelig har Massey taget et kæmpe skridt og startet fra et blankt stykke papir. Resultatet er en spændende og på flere måder modig traktor fra Massey Fergusons side.
  • Designet af den nye traktor vil uden tvivl skille vandene hos kunderne, men det er flot, at MF tør bringe linjer fra historiske modeller frem i den nye 8S. 
  • Traktoren blev lanceret tilbage i sommer, og LandbrugsAvisen har haft mulighed for at køre det første eksemplar af 8S i Danmark - bl.a. for at stifte bekendtskab med en ny transmission og et helt nyt betjeningsmiljø for chaufføren. 

4 detaljer på MF 8S:

  1. Indsugning: Motorens luftindtag sidder bag på motoren i mellemrummet mellem den og kabinen.
  2. Klimaanlægget: Er flyttet ned under kabinen, så der nu er dyser rundt i kabinen og ikke som tidligere kun i taget.
  3. Transmission: Fås med Dyna-7 og Dyna E-power. Kommer på sigt også i en trinløs Dyna-VT variant.
  4. Forstærket: Aksler og drivlinje er større end MF 7700, da delene kommer fra den større MF 8700-serie.

Specifikationer: MF 8S.265 Dyna-7 Exclusive

  • Serien: Fire modeller fra 205-265 hk maks. eff. (225-285 hk. inkl. boost) 
  • Motor: 6 cyl. Agco Power 7,4 l Stage V
  • Ydelse: 265 hk maks. (285 hk. inkl. boost)
  • Transmission: Dyna-7 m. syv powershift-gear og fire grupper. Fås også med Dyna-E Power med dobbeltkobling i gruppegear.
  • Hydraulik: 150 l/min (205 ekstraudst.). 10 ton løftekraft i trepunktslift. 4,8 ton løftekraft i frontlift. 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.