Dækvalg har kæmpe effekt på trækkraft

Blot få centimeters forskel i dækbredde giver enorme forskelle i trækkraft, viser international test, der har undersøgt fire forskellige sæt traktordæk.

Resultatet er ret slående. Mellem vinder og taber trækker det bedste sæt dæk helt op til 7,4 gange hårdere i marken ved to pct. hjulslip.

Det er nogle af konklusionerne fra en international test, som det danske magasin TraktorTech har lavet i samarbejde med landbrugsmedier fra Holland, Finland og Norge.

De fire medier har fået finske Eurofins Expert Services til at lave målinger af bl.a. trækkraft, brændstofforbrug og stabilitet af fire forskellige sæt dæk, og målingerne fra testinstituttet giver stof til eftertanke, bl.a. at et billigt dæk sagtens kan være et fornuftigt valg afhængig af opgaver.

Stor bredde i dækvalg

I testen har man taget udgangspunkt i traktorsegmentet fra 120 til 180 heste. I det segment er der nemlig masser af valgmuligheder på dæksiden.

Bl.a. andet leveres flere nye traktorer i den størrelse som standard med 580/70 R38 bagdæk og matchende fordæk, hvis ikke man aktivt vælger en anden dimension. Valget kan være fint, men det har betydning for trækkraften og komfort, viser testen.

Alternativerne kan være alt lige fra et billigt discount dæk til mere avancerede typer med forskellige, patenterede løsninger og VF-teknologi. Teknologierne, discountdækket og det smalle standarddæk er alle med i dæktesten, hvor især det smalle Trelleborg TM700 580/70 R38 standarddæk kommer til kort i marken i forhold til et syv centimeter bredere Trelleborg TM800 650/65 R38 Progressive Traction. De to dæk har den største forskel i testen ved to pct. hjulslip, og selv ved syv pct. slip trækker det bredere og mere avancerede TM800 over dobbelt så meget som TM700.

Forskel i stabilitet

Med i testen er også discountdækket Maximo i dimensionerne 650/65 R38 samt det ’ultimative’ Trelleborg TM1060 VF i 710/60 R38.

TM1060 er næsten dobbelt så dyrt som Maximo, og det slår bl.a. igennem på en 24 kilometer lang testrute med en 18 ton trailer på slæb.

Til gengæld er Maximo det dæk, der brugte mindst brændstof på at tilbagelægge testruten, viser målingerne, som afslører, at der er over syv pct. forskel i forbruget mellem det mest brændstoføkonomiske og det tørstigste dæk i testen.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.