Flere og flere landmænd og maskinstationer tegner nu faste serviceaftaler, når de køber nye maskiner.
Sådan lyder det fra en række importører og maskinhandlere til LandbrugsAvisen.
Omfanget er dog meget varieret, og graden af dækning i produkterne er også meget forskellig.
I de seneste måneder er både Claas og Kubota hoppet ud med nye serviceaftaler.
»Man skal ikke diskutere, hvad et oliefilter koster efterfølgende, og så er man også sikker på, at man får autoriseret service. Det synes jeg virkelig, at kunderne tager godt imod«, lyder det fra salgschef for Claas Lars Johnsen med henvisning til, at Claas siden oktober har lanceret et koncept i hele landet.
Kan ikke vente mere
Hos Kubotas danske importør søsætter man også nu et lignende produkt med en kombineret serviceaftale og udvidet reklamationsgaranti.
»Det er ikke nyt, at det tilbydes i marken, men vi føler, at vi ikke kan vente længere. Der er flere og flere kunder, som efterspørger det. De vil gerne have en ordning, hvor deres service er nem og bekvem sammen med noget økonomisk tryghed«, siger eftermarkedschef Simon Lærke Jensen hos Svenningsens.
Han spår, at der på sigt kan blive tegnet serviceaftaler på omkring 20 pct. af de solgte traktorer.
Vi har også talt med New Holland-forhandleren Farmas og Fendt-forhandleren Heden Maskinforretning.
Hos begge oplever de, at der er stigende interesse for det.
»Det er stadig få procent, når vi snakker Fendt. Men der er da flere, der spørger om det. Det er nok mest maskinstationer, der kører rigtig mange timer med et køretøj«, siger salgskonsulent Jack Petersen.
Rådgiver: Vær skarp på, hvad du får med
Hos rådgivningsvirksomheden VKST rådgiver Søren Geert-Jørgensen landmænd forud for maskinkøb.
Han oplever, at mange kunder er interesseret i fast service.
»Fast service kombineret med udvidet garanti er der flere og flere, som gerne vil dækkes af. Traktorerne bliver mere og mere avancerede, så derfor kan det give god mening at få aftalt servicen på forhånd. Men men skal altid vurdere, hvad det koster i forhold til, hvad du bruger på service normalt, og være skarp på, hvad du får med i aftalen. Der er mange forskellige aftaler på markedet«.
Kommentarer