Her er traktormærkernes stærke bastioner
Danmark er delt op i nogle stærke røde, blå og grønne områder.

Ét er, hvad de nationale markedsandele siger, noget andet er det regionale billede.

I et træk over markedsandelen rundt omkring i Danmark har vi trukket de gamle amter ud for at få nogle større områder, som alligevel er noget mindre end de store regioner.

Her springer flere områder og tendenser i øjnene.

Case IHs historisk stærke tag på traktormarkedet i 2019 viser sig bredt i en lang række områder i Danmark.

Et område springer særligt i øjnene.

I det gamle Vejle Amt har Case IH nemlig haft et særdeles stærkt år med en markedsandel på svimlende 45 pct. Forhandleren Lind & Kruse dækker store dele af området.

Her kan man fortælle om en markedsandel på 40 pct. i forhandlerens postnumre.

»Vi havde et rigtig godt år med 35-36 enheder, selv om vi faktisk havde nul traktorer via B2B-Aftalen«, fortæller medindehaver og sælger Peter Lyngsø fra Lind & Kruse i Bredsten vest for Vejle med henvisning til en del af forklaringen på Case IHs stærke 2019 med leveringer af traktorer i en stor handel med landmændene i B2B Bonus.

Den handel forklarer dog ikke alene fremgangen.

Hos Lind & Kruse peger Peter Lyngsø på, at de i forvejen bor i et stærkt ’rødt’ område, hvor man normalt ligger på mellem en femtedel og en fjerdedel af deres tildelte traktordistrikt og naturligvis går efter at holde ’det stærke røde område’ ved lige.

»Det overraskende var faktisk, at vi tilbage i december 2018 havde et helt fantastisk salg, selv om det var lige efter tørken. Det betød en del leveringer i 2019«, fortæller han og peger også på en række flådesalg.

Forventningen er, at en markedsandel over de 40 pct. er svær at holde i alle sæsoner.

»Vi kommer ikke til at levere 35 nye traktorer i 2020. Men ender vi, hvor vi plejer, så er vi også godt tilfredse. For en forretning af vores størrelse og med vores område, hvor der sælges omkring 100 nye traktorer om året, er det godt med et salg på mellem 20 og 25 traktorer. Men vi skal da helst ligge i den øvre region«, siger han.

Hvad afgør, om I klarer jer godt?

»Det er da, at vi som forhandlere gør det rigtig godt«, siger han med et smil og peger også på et offensivt år fra Case IH.

»Når et mærke får omtale i pressen, som Case Ih fik 2019, bidrager det også. I år er vi det jagtede mærke«, siger han.

Meget grønt i Vestjylland

Går man over til John Deere, springer særligt Vestjylland i øjnene som et meget grønt område med over 30 pct. markedsandel i det gamle Ringkøbing Amt.

Hos Herborg Smede & Maskinforretning kalder sælger og medindehaver Keld Andersen det et spørgsmål om service.

»Det er i bund og grund det, som det drejer sig om. Vi har godt fat i vores kunder, ikke bare vores John Deere-kunder. Laver du god service og giver en god opbakning, vil folk også gerne handle, om det så er en rød, blå elle grøn traktor«, siger han.

Farvebytte på Lolland

Når man går igennem kortet, er der en interessant tendens på Lolland og Sydhavsøerne. Her havde Case IH – også – et meget stærkt 2019. Alligevel er der undervejs skiftet forhandler, da Case IH opsagde Johs. Mertz til fordel for Søllerød Maskinforretning, som forinden havde mistet John Deere, der i øvrigt også havde en ganske stærk markedsposition på sit gamle traktormærke.

Faktaboks

Traktorkortet:

  • Data er indhentet for traktorer i landbrugssegmentet på bilstatistik.dk. 
  • Perioden er hele 2019. 
  • Inddelingen er efter gamle amter, undtagen i København og Nordsjælland.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.