Landmænd outsourcher mere af deres markarbejde

Maskinstationerne har endnu engang øget aktiviteten hos landbruget.

Der er blevet færre maskinstationer, men de laver til gengæld mere og mere og har i 2020 igen øget branchens samlede aktivitet.

Det viser nye tal fra deres egen brancheorganisation DM&E.

»Det kommer efter et 2019, hvor de ellers havde ekstraordinært travlt på grund af vejret«, fortæller en tilfreds branchedirektør Bent Juul Jørgensen.

Maskinstationerne omsætter årligt for mellem to og tre mia. kr. for deres tjenester, hvoraf udkørsel af landbrugets gylle og produktion af grovfoder er blandt de største aktivitetsområder.

Maskinstationernes samlede aktivitet er som så meget andet i landbruget afhængig af vejrets udvikling. På nogle tider af året skaber dårligt vejr mere efterspørgsel efter maskinstationernes hjælp, mens dårligt vejr på andre tider af året betyder, at maskinstationerne går glip af opgaver.

»I år er de kommet rigtig godt i gang. Der har været føre til at få kørt kalk ud og få klippet nogle læhegn, som maskinstationerne ellers ikke kan nå at udføre, hvis først vækstsæsonen for alvor går i gang, og der bliver travlt med mange andre opgaver«, fortæller DM&Es direktør.

Mere på bundlinjen

Branchen har ikke endelige 2020-resultater for maskinstationernes økonomi. Vurderingen er dog, at bundlinjen efter et 2020 med den stigende aktivitet og et vejr, som ikke har slidt ekstraordinært på maskinerne, også er blevet bedre generelt.

I en brancheundersøgelse blandt maskinstationerne hos DM&E oplyste knap 40 pct., at de opnåede et bedre resultat i 2020 end året før.

En fjerdedel af maskinstationerne oplyste samtidig, at de kunne opnå bedre priser i 2020, mens 73 pct. oplevede uændret prisniveau.

Ifølge DM&E dæmpede maskinstationerne deres investeringer i nye maskiner en anelse i 2020 efter en række år, hvor de har ligget foran afskrivningerne.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.