Landmandens bil skal være praktisk, og den skal holde til hårdt brug

Hvad går landmanden op i, når det gælder biler til bedriften? Er en landmand overhovedet anderledes end andre bilkøbere? Og hvad med privatbilen til søndagsbrug? Og hvad tænker en landmand om el-biler? Læs svarene her.

Praktiske egenskaber og holdbarhed. Det er noget af det, der springer i øjnene i LandbrugsAvisens egen undersøgelse af landmændenes bilvaner ’Landmandens biler og ønsker til biler 2021’. Undersøgelsen tegner et billede af et ret så pragmatisk folkefærd, som ofte kører i lidt ældre biler uden ligefrem at gå med planer om at skifte ud. Og så vender de fleste tommelfingeren nedad for elbiler.

På spørgsmålet om, hvilken biltype landmanden bruger i sit daglige arbejde på bedriften, er svaret en praktisk kombinationsbil, en SUV - det gælder 17,5 pct. 13,6 pct har en firehjulstrækker, 12,9 pct. en almindelig varebil, 9,7 pct. en stationcar og måske overraskende kun 7,9 pct. en pickup.

Kører med trailer

Diesel er det foretrukne drivmiddel. Det viser sig også, at 36,1 procent har en arbejdsbil, der er over 10 år gammel, mens kun 13,6 procent har en nyere vogn mellem nul og to år. Næsten alle ejer bilen frem for at lease.

Det viser sig også, at to tredjedele af de adspurgte kører med trailer i hverdagen.

Men hvad er vigtigt? »Hvad tæller mest for dig, pris, kvalitet, komfort, praktiske egenskaber eller andet?« lød spørgsmålet omkring arbejdsbilen. Praktiske egenskaber er topscorer med 60,9 pct. fulgt af kvalitet med 56 pct. Dernæst følger prisen med 44,6 pct og komforten med godt 34 pct.

Ingen Opel...

Men at købe en ny? Nej, svarer 61,5 pct. Og når det gælder det foretrukne bilmærke, er der ikke noget, der - i modsætning til myten - tyder på, at Opel er det foretrukne. På top tre listen over de foretrukne mærker står Toyota, 24,4 pct., VW, 18,4 pct. og Mercedes 11,5 pct.

Endelig blev læserne spurgt, hvorvidt de mange nye eldrivne biler kunne være interessante på bedriften. Nej, mener godt 71 pct.

Søndagsbilen

I den anden del af undersøgelsen, som omhandler bilen i landmandens private husholdning, søndagsbilen til pænt brug, er billedet en smule anderledes. Den foretrukne biltype er med 20,5 pct. stadig en SUV, men nu ligeligt delt mellem benzin og diesel. Og så er det et noget nyere køretøj, idet kun 25,7 pct kører i en ældre sag, der er mere end 10 år, og 14,9 pct. kører i en nyere vogn mellem nul og to år. Og igen er næsten alle ejede biler og ikke leasede.

Elbil til overvejelse

Til gengæld, her i den private husholdning, ændrer det sig lidt, når det gælder om, hvad der tæller mest. Kvalitet er stadig en klar topscorer med 64,3 pct., men her i privatbilen er komforten blevet vigtigere med hele 52,2 pct fulgt af pris med 43,8 pct. Og her rangerer de praktiske egenskaber ved bilen pludselig nederst, dog stadig med 42,3 pct. Hver tredje overvejer at købe ny bil til privaten, og her kunne 35,8 pct. godt finde på at overveje en elbil, resten ikke. I samme forbindelse - de private biler til husholdningen - er 41,6 pct. åbne for at købe en hybridbil.

Faktaboks

Over 500 bilsvar

  • LandbrugsAvisens undersøgelse ’Landmandens biler og ønsker til biler 2021’ modtog - og stor tak for det - helt nøjagtigt 564 kompetente besvarelser fra landmænd, som delte deres tanker og ønsker til biler, både arbejdshesten på bedriften og privatbilen til pænere brug.
  • Landmændene har generelt en både velorienteret og fornuftig tilgang til bilen, og ikke så overraskende er det også afgørende for mange, at der er god økonomi i ejerskabet. Og for rigtig mange er det vigtigt, at bilen kan noget, og at den kan klare mosten. Den skal kunne trække en tung trailer og forcere en pløjemark uden vrøvl, mens fritidsbilen skal have god komfort.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.