Maskingiganter sværmer om dansk tech start-up
De store maskingiganter har travlt med at knytte eller købe små virksomheder med særlig know how til sig. Dansk firma med særlig sensorteknik skal nu samarbejde med John Deere.

På trods af at maskingiganter som John Deere og CNH har gigantiske muskler i deres egne rækker, spejder de ihærdigt efter opfindelser ude i fødekæden hos mindre, men højteknoligske startup-virksomheder.

Forleden annoncerede John Deere, hvilke fire virksomheder de i år åbner deres organisation op for.

Med i dette snævre felt kom danske Faunaphotonics, der fra lokaler i et forskningsmiljø i de københavnske brokvarterer i øjeblikket er ved at gøre en sensor, der kan identificere bestanden af insekter i marken og give landmanden data til at afgøre, hvor han præcist skal sætte ind med insekticider, så forbruget mindskes og bliver så effektivt som muligt.

»Der er lagt op til, at John Deere nu vil åbne deres organisation op til både at arbejde på nye afgrøder og til, at vi kan arbejde på det amerikanske marked. Men de åbner også op for et samarbejde på den forretningsmæssige side, så vi kan få hjælp fra deres netværk til at komme ud på det amerikanske marked«, fortæller Faunaphotonics CEO Michael Stanley Pedersen.

Det er ikke kun John Deere, der følger startup-virksomhederne tæt. Senest har CNH købt sig ind hos to start-up virksomheder i de seneste måneder.

Det største opkøb af en tech-start up stod John Deere dog for tilbage i efteråret 2017.

Her købte maskingiganten Sillicon Valley-virksomheden Blue River Technology med 60 ansatte for mere end 300 mio. dollar.

Hos Photonics ser man muligheder for at ende på samme vis som Blue River.

»Ja, det gør vi absolut. John Deere siger, at Blue Rivers teknologi kan håndtere ukrudt og reducere forbruget af herbicider, hvor vi kan håndtere insekter og reducere forbruget af insekticider«, siger Michael Stanley, der også kan se sin virksomhed som et muligt emne for andre spillere som Agco, Claas eller Kubota eller ligefrem spillere som Google eller Amazone.

»Det mest oplagte er umiddelbart en af de store producenter, der kan bruge vores teknologi sammen med deres egne maskiner«, siger han.

Godt billede på dansk agroindustri

Hos Dansk Agroindustri er direktør Claus Hermansen stolt over det spotlys, Faunaphotonics nu er kommet ind i.

»At de er kommet i så fint selskab, gør mig virkelig stolt på deres vegne, men det siger også noget om den danske agtech-industri. Vi er med helt fremme, og mange af firmaerne har stor succes. Et kendetegn ved flere af dem er, at de klarer sig godt i Danmark, men at de også er i andre lande og har store ambitioner om ekspansion«, siger han.

Faktaboks

Faunaphotonics:

  • Dansk tech startup, som blev stiftet i 2014. 
  • Én blandt fire virksomheder, som John Deere har udpeget som ny samarbejdspartner i sit ’Startup Collaborator Program’. 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.