Med luftbremser er man fremtidssikret
Fra 2025 må nye traktorer ikke længere have en-kreds bremseudtag. Landskonsulent i Seges anbefaler luftbremser til påhængskøretøjer fremover.

Alle leverandører udbyder luftbremser, og nogle en hydraulisk løsning. Der er ikke baggrund for at sige, at det ene virker bedre end det andet, men hvorfor vælge et system, der begrænser køber til bestemte fabrikater. Jeg anbefaler luftbremser, som sikrer muligheden for at skifte fabrikat senere, hvis man skulle finde på at skifte traktor- eller maskinleverandør«.

Ordene kommer fra Henning Sjørslev Lyngvig, landskonsulent Maskiner & Markteknik ved Seges, og anledningen er EU-forordningen TMR, Tractor Mother Regulation, som fastsætter en bred vifte af tekniske krav til typegodkendelse af traktorer og påhængskøretøjer i alle medlemsstaterne.

Forholdene har været forhandlet i EU arbejdsgruppen WGAT (Working Group on Agricultural Tractors) gennem ca. 10 år. Henning Sjørslev Lyngvig har deltaget i EU arbejdet siden 2013.

»TMR medførte bl.a. krav til to-kreds bremser for at øge færdselssikkerheden. Hvis man f.eks. taber en vogn med to-kreds bremser, så bremseslangerne brydes, skal vognen bremse automatisk. Derfor kræves to-kreds bremseudtag på nye traktorer, enten hydraulisk eller pneumatisk, altså luft«, siger landskonsulenten og tilføjer, at problemet for danske landmænd er, at eksisterende påhængskøretøjer med en-kreds bremser så ikke kan tilkobles to-kreds bremseudtag. Derfor blev der lavet en overgangsordning, så nye traktorer tillades et en-kreds bremseudtag samtidig med det nye to-kreds bremseudtag. Men kun frem til 2025.

»Nogle traktorleverandører kan levere hydrauliske to-kreds bremseudtag, hvor det ene udtag kan anvendes til eksisterende påhængskøretøjer med en-kreds bremser. Mange overvejer denne løsning, fordi de tror, at problemet med at koble eksisterende påhængskøretøjer til hermed er løst for fremtiden. Der er desværre forkert, for fra 2025 tillades denne funktion ikke længere«, siger Henning Sjørslev Lyngvig.

Overgangsperioder var oprindeligt frem til 2021, men blev forlænget til 2025.

Dansk lovgivning har ikke stillet krav om at vogne og redskaber skal typegodkendes. Det har været valgfri, om fabrikanterne ville typegodkende dem efter TMR. Derfor er vogne og bugserede redskaber blevet konstrueret efter nationale regler, der har tilladt en-kreds bremser. Og få købere har valgt frivilligt at købe to-kreds bremser, da det er dyrere.

»Det betyder, at man styrer mod det problem, at fra 2025 kan eksisterende vogne og bugserede redskabers bremser ikke tilkobles nye traktorer«, siger Henning Sjørslev Lyngvig.

I efteråret 2019 meddelte Færdselsstyrelsen, at TMR implementeres fra 1. september 2020. Konsekvensen for landmænd og maskinstationer er, at alle nye vogne og bugserede redskaber med en vægt på 3-3.500 kg, fra denne dato skal være typegodkendt efter TMR, og derfor være udstyret med to-kreds bremser. Der er ikke krav til den eksisterende flåde. Købere skal derfor være opmærksomme, når de handler nye maskiner fra 1. september.

Faktaboks

Nye bremseregler

  • Fra 1. september 2020 skal alle nye vogne og bugserede redskaber, der vejer mere end 3-3.500 kg, være udstyret med to-kreds bremser. 
  • Nye traktorer er udstyret med to-kreds bremseudtag – enten med hydraulik eller luft.
  • Henning Sjørslev Lyngvig, landskonsulent Maskiner & Markteknik, fortæller mere under DM&E Vidensdage på Vingsted Hotel og Konferencecenter fredag 17. januar.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.