Mere for mindre: Sådan skærer du af brændstofforbruget i marken

Dæktrykket er oplagt, men der gemmer sig også andre tricks til at spare brændstof i marken.

Vanens magt er stor. Men der er mange penge at spare på forbruget af brændstof, hvis man har mod på at gøre op med eventuelle kæpheste.

Hvor mange timer har du for eksempel brug for samtlige heste på den største traktor i maskinhuset? Og husker du at regulere dæktrykket afhængigt af arbejdsopgaven i marken?

Det er blot nogle af redskaberne i værktøjskassen for at reducere forbruget.

Hent 10 pct. på dæktryk

Lavere motoromdrejninger og korrekt dæktryk er to åbenlyse steder at sænke forbruget, fastslår Christian Rabølle, maskinkonsulent hos landboforeningen VKST.

»De fleste nye motorer er konstanteffekt-motorer, hvilket vil sige, at de yder det samme, uanset om de kører med 2.000 eller 1.500-1.600 o/min. Derfor er det oplagt at sænke omdrejningerne for at spare diesel, med mindre man udfører pto-opgaver, som kræver højere omdrejninger«, siger han.

Han påpeger, at der er rigtig meget at hente på den front, og det gælder også på dæksiden. Penge lige ned i baglommen, som Aage Boller, produktchef for Michelin i Norden, udtrykker det.

»Ved at sænke dæktrykket til eksempelvis 0,8-1,0 bar i forhold til 1,6 bar kan man let spare 10 pct. brændstof«.

»Dæktrykket skal naturligvis afstemmes efter de forskellige arbejdsopgaver, men det er let at gøre uanset mærke af dæk. Det er penge lige ned i baglommen, og vi forstår faktisk ikke, hvorfor folk ikke gør mere ud af at regulere dæktrykket«, siger han.

Gå efter 40-45 kg/hk

Jo mere hjulslip på grund af højt dæktryk, jo større brændstofforbrug i forhold til det arbejde, man bruger energi til. Men vægt er også afgørende.

»Rigtig balancefordeling på for- og bagende er vigtig for at få den optimale trækkraft ud af dækkene. Som tommelfingerregel vil vi også gerne have 40-45 kg traktorvægt pr. hestekraft for at kunne overføre kræfterne optimalt. Har man en traktor på 500 heste, der kun vejer 10 ton, giver de mange hestekræfter ikke andet end et højere dieselforbrug«, fastslår Aage Boller.

Stor traktor er dyr

Listen af muligheder for at spare diesel er lang. Det har driftsleder Morten Schmidt erfaring med.

På Kobbelgaard ved Haderslev har han i et år testet det nye Claas Cemos for traktorer. Det kan foreslå ændringer under kørslen for at spare brændstof og/eller øge kapaciteten.

»Blandt mange ting foreslås det f.eks., at man prøver at hæve liften en anelse, når man pløjer. Det er med til at lægge mere vægt på baghjulene og reducere hjulslippet. Systemet måler, om ændringerne har effekt på brændstof og kapacitet, og her kan vi tydeligt se, hvor meget den slags små optimeringer egentlig betyder«, fortæller han.

Tilbage hos VKST slår Christian Rabølle også et slag for størrelsen af traktoren:

»Vælg nu traktorstørrelse til opgaven. Vi laver rigtig mange maskinanalyser, hvor der indgår en traktor på 300 hestekræfter. Men hvis den kun har brug for fuld effekt i 200 ud af 800 timer og ellers blot bruger 150-180 heste resten af tiden, er det dyre timer i både brændstof og investeringsmæssigt i traktoren generelt.

Det afhænger naturligvis af individuelle forhold. Men kig på helheden i maskinparken. Måske var det bedre at skære en meter af bredden på harven frem for at have en alt for stor traktor«, påpeger Christian Rabølle.

Faktaboks

Seks idéer til at reducere brændstofforbruget:

  1. Dæktryk: Sørg for at regulere dæktrykket, når du kører i marken, og tilpas det til opgaven. Ved at sænke dæktrykket fra f.eks. 1,6 bar til 0,8 bar skærer du let 10 pct. af forbruget.
  2. Omdrejninger: Sænk motoromdrejningerne. Nye motorer er konstanteffekt-motorer, der yder det samme ved f.eks. 1.500 o/min. som ved 2.000 o/min. Derfor kan du i langt de fleste tilfælde køre med lavere omdrejninger under opgaven.
  3. Vægt: Sørg for at have den korrekte vægtfordeling mellem for- og bagaksel på traktoren. Michelin anbefaler endvidere 40-45 kg pr. hk som det bedste vægt/effekt-forhold til at overføre kræfterne optimalt fra dæk til underlag.
  4. Størrelse: Overvej størrelsen på traktoren. Hvis der kun er behov for mange hk i ganske få timer ud af det totale timetal, kan det være en fordel at vælge en mindre traktor og tilpasse maskinparken efter det.
  5. Funktioner: Husk gængse funktioner såsom firehjulstræk, differentialespærre og liftens vægtoverføring til at reducere dieselforbruget med ved krævede opgaver. Kør »smart« i marken, så du kører den korteste distance.
  6. Indstilling: Sørg for at indstille redskabet korrekt, f.eks. træklinje og arbejdsdybde. Sørg for at regulere traktorens hydraulik, så den passer til den mængde, redskabet skal bruge.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.