Renault tror på brint-drift til varebiler

Den franske brint-aktør Hyvia har udset sig Renault Master som forsøgsbænk til producentens brintteknologi. Senere følger en større varevogn og en minibus.

Taler man personbilstransport er det elbilerne, der er fremtiden. Men taler vi varevogne og lastbiler, er teknologien brint. Sådan lyder det i hvert fald fra Renault, og netop derfor har Renault tidligere på året entreret med den franske virksomhed Hyvia, der leverer løsninger til brint-og brændselscelleteknologi.

Resultatet er foreløbig prototypen Renault Master Van H2-TECH. På brint har den en rækkevidde på cirka 500 km, og en fuld tankning tager fem minutter. Master Van H2-TECH er udstyret med en 30 kW brændselscelle, et 33kWh batteri og fire 1,5 kg brinttanke.

Teknologien giver ifølge Renault særlig mening til brug i lette lastbiler og varebiler, da den giver mulighed for et udvidet kørselsområde.

Hyvias brint prototype tankstation giver mulighed for hurtig tankning. Processen tager cirka fem minutter, hvilket nogenlunde svarer til normal tankning. Stationen fås med 350 eller 700 bars tryk. Tankstationen er desuden nem at betjene, og brinten produceres enten på stedet gennem vandelektrolyse eller ved bulk-leverancer i gasflasker. Systemet lagrer den komprimerede brint, før den om nødvendigt fyldes over til køretøjet.

Tankstationen kan købes til virksomheden eller lejes. Hyvias tankstation, der fungerer som et demonstrationsanlæg, bliver installeret i Frankrig på Flins-fabrikken i slutningen af dette år. Den næste prototype, der præsenteres, er en Master Chassis Cab H2-TECH med endnu mere plads.

claw

Faktaboks

Renault Van H2-TECH

Er udstyret med: 

  • En 30 kW brændselscelle.
  • Et 33 kWh batteri.
  • Fire 1,5 kg brinttanke.

Rækkevidde på cirka 500 km. Fuld tankning tager fem minutter. 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.