Speciel New Holland: Blander brint og diesel

Ved at sprøjte brint i motorens indsugning sparer hollandsk entreprenør 40 liter diesel om dagen.

Den hollandske entreprenørvirksomhed Jos Scholman Aannemersbedrijf har taget et vigtigt skridt mod en af fremtidens formentlig største energikilder.

Virksomheden har fået leveret fire styk New Holland T5.140 AutoCommand, som adskiller sig ved at køre på en blanding af diesel og brint.

Løsningen kommer ikke fra New Holland, men er udviklet af det hollandske firma Blue Fuel Solutions.

Systemet indebærer fem brinttanke med 11,5 kg brint komprimeret ved 350 bar på taget af traktoren samt et injektorsystem, der tilsætter brint ved et tryk på otte bar direkte i motorens luftindtag.

Kører videre på diesel

Resultatet er en traktor, der har sparet 40 liter dieselolie, når tankene med brint er opbrugt efter en arbejdsdag, men som fortsat kan køre videre på diesel alene og dermed ikke bliver hæmmet i rækkevidde eller arbejdstid.

Motoren i de fire traktorer er en helt almindelig FPT Stage V dieselmotor. Afhængigt af motorens temperatur, motoromdrejninger, og effektforbrug justerer systemet tilsætningen af brint.

Systemet kan tilsætte op til 65 procent af det samlede brændstofbehov som brint, og mængden er størst ved lav belastning, mens det falder i takt med, at effektbehovet stiger. Ifølge New Holland er effekt- og momentkurver på brint-traktorerne ikke ændret.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.