Større kartoffelarealer, flere maskiner

I 100 års jubilæumsåret for Grimme Skandinavien er kartoffelbranchen i markant fremgang, og det øger salget hos virksomheden i Rødkærsbro

Tidligere på ugen fejrede Grimme Skandinavien virksomhedens 100 års jubilæum, og i virksomheden konstaterer man nu med tilfredshed, at kartoffelbranchen er inde i en rivende udvikling. Inden for ret få år er det samlede danske kartoffelareal udvidet med 25 procent, og det vil alt andet lige betyde salg af flere maskiner, ikke mindst fordi Grimme trods alt sidder på en overvejende del af markedet.

»Ja, vi må vel sige, at det er en god branche at være i. På fem-seks år er det samlede areal af melkartofler, der leveres til de fire danske kartoffelmelsfabrikker, vokset med omkring 12.000 hektar«, siger Grimme Skandinaviens salgschef Per Rasmussen.

»Det skal ikke forstås sådan, at vi har oplevet et decideret boom i salget, for udvidelsen på de 9.000 hektar har nok fundet sted hos eksisterende avlere, som så får udnyttet deres maskiner bedre. Men vi kan mærke det på reservedelssiden og på sigt også et øget salg af maskiner«, siger Per Rasmussen, der tilføjer, at Grimme Skandinavien sidste år oplevede en fremgang i omsætningen på 25 procent.

Grimmes markedsandel inden for kartoffelmaskiner er på 70-90 procent, alt efter maskintype. I 2008 overtog Grimme Skandinavien ansvaret for det svenske marked, og i 2011 kom det finske marked til, og endelig i 2017 kom også Norge ind i folden.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.