Traktorer skal opfylde nye sikkerhedskrav

Pr. 1. januar 2018 skal traktorer opfylde nye EU-regler for at blive typegodkendt. Det medfører en række ændringer.

Det har været vedtaget siden 2013. Men det nye EU-direktiv for typegodkendelser af landbrugsmaskiner, de såkaldte Mother Regulations-krav, slår for alvor igennem i det nye år. Fra 1. januar 2018 skal nye traktorer overholde kravene i direktivet.

Men hvad betyder det i praksis, og hvilke ændringer kommer der?

»Ikke det store for landmænd og daglige brugere. Reglerne er fortrinsvis lavet for at forenkle typegodkendelsesprocessen for producenterne«, siger Peter Midtiby, salgschef, Fendt.

Sikkerheden bliver øget

I ændringen af reglerne er meget blevet standardiseret, eksempelvis hvordan advarselskilte skal se ud, og hvor de skal sidde. Gaspedalen skal være orange ifølge de nye regler, og så skal alle stelnumre på traktorer uanset mærke være på 17 cifre - blot at nævne et par udpluk.

»I kabinen vil man se ændringer ved, at der nu skal være en ekstra sikring mod at komme til at skifte kørselsretning utilsigtet. For vores vedkommende skal man holde en ekstra knap inde bag på kørehåndtaget, hvis man vil bruge vendegearskontakten i selve joysticket«, forklarer Bo Moisen, produktspecialist hos Massey Ferguson.

Kravene betyder ligeledes, at du får vidvinkel-spejle som standard, da de nu er et lovkrav. Til gengæld kræves der brug af specifikt værktøj for at åbne motorhjelmen.

En af de største ændringer er, at bremsesystemet på traktorerne fremover skal være et tokreds-system. Det betyder kort fortalt et system, hvor traktoren begynder at bremse, hvis trykket i bremsesystemet falder. I princippet er det samme system, som benyttes på lastbiler med luftbremsere verden over.

Prisstigninger i det små

Få producenter har et tokreds hydraulisk bremsesystem, så løsningen er oftest luftbremsere. Hos Case IH benytter man begge dele:

»Op til og med vores Optum-serie har vi et to-kreds, hydraulisk bremsesystem. Fra Magnum og op benytter vi to-kreds luftbremsere«, fortæller Torben Nielsen, produktchef, Case IH.

Derfor erkender han, at der kan blive tale om et lille prishop på 20.000-25.000 kroner i overgangen til de nye regler, hvis man pludselig skal have en traktor med luftbremser.

»Men i modsætning til tidligere, hvor vi har set store stigninger for at leve op til nye udstødningskrav, så får kunden i dette tilfælde noget fysisk håndgribeligt for pengene«, vurderer han.

Hos Fendt betyder de nye regler ikke umiddelbart noget for prisen på en ny traktor.

»Vi har allerede luftbremsere på vores traktorer, så det vil være ganske få kroner, der kan komme på tale i en eventuel prisstigning«, siger Peter Midtiby.

Med de nye regler kan man dog fortsat køre med nuværende vogne og redskaber, der har et enkelt-strenget hydraulisk bremsesystem.

Faktaboks

Fakta om MR-krav:

  • Besluttet i 2013 og træder i kraft pr. 1. januar 2018.
  • Ensretter typegodkendelsesprocedurer.
  • Gælder i princippet alle effektklasser, men helt små havetraktorer har dispensation.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.