Transport af farligt gods på vej kræver certifikat

Trods rige muligheder for kurser transporterer mange landmænd og maskinførere stadig farlige væsker uden det lovpligtige ADR-certifikat.

Både landmænd, maskinførere og chauffører fra andre brancher transporterer stadig eksempelvis diesel, planteværn og trykflasker på landevejene uden certifikat, selv om de risikerer bøder for overtrædelse af den internationale ADR-konvention for transport af farligt gods. DM&E opfordrer til at tage kurset, så man er på sikker grund.

»Eksempelvis er det ulovligt at sætte sig ind i sin bil og hente nogle dunke med planteværn henne i grovvaren uden ADR-bevis«, siger DM&Es konsulent i arbejdsmiljø, Vagn Theilgaard, der tilføjer, at det samme gælder, hvis man vil køre et par dunke diesel ud i marken til traktoren.

Vagn Theilgaard vurderer, at omkring 10-12.000 har været på ADR-kurser i de seneste seks-syv år, og at det er vanskeligt at vurdere, hvor mange der kører ulovligt og uden bevis. Bødetaksterne beløber sig til minimum 2.000 kr. til chaufføren og det dobbelte til virksomheden.

»Så jeg vil bare opfordre til at få det taget. Det tager tre en halv time, og så er man lovligt kørende«, siger Vagn Theilgaard.

DM&E Arbejdsmiljø holder løbende kurser i ADR. Sidste år holdt man alene i DM&E regi 55 kurser og havde 875 kursister igennem.

ADR-kurser tilbydes over hele landet fra en bred vifte af udbydere, også Landboforeninger.

Faktaboks

ADR i korte træk:

  • Transport af gods med UN-nummer kræver ADR-certifikat.
  • Der er ingen nedre frimængde.
  • Kurset skal fornyes efter 5 år.
  • Mange kursusudbydere.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.