Udsigt til lempelser af omstridt EU-krav
Transportministeren ser nu velvilligt på at udskyde nye EU-krav til typegodkendelser af landbrugsmaskiner.

Transportminister Benny Engelbrecth kommer nu agroindustrien i møde ved at udsætte implementeringen af en ny EU-typegodkendelsesforordning i Danmark.

Oprindeligt skulle den træde i kraft 1. september 2020, men i et skriftligt svar til Venstres Kristian Pihl Lorentzen åbner ministeren for at udskyde kravene til 1. jan. 2022.

Pihl Lorentzen har på vegne af en bekymret branche henvendt sig til ministeren for at påpege en række problemstillinger i forhold til EU-forordning nr. 167/2013, der altså stiller nye krav til syn og typegodkendelser.

Dels er tidsvinduet for at blive klar til forordningen ganske kort. Dels lægger ministeriet op til, at selv helt små serier eller enkeltproducerede enheder skal igennem nye såkaldte tekniske tjenester for at opnå typegodkendelser - et ganske fordyrende mellemled, mener agroindustrien.

Også den del af sagen vil transportministeren arbejde på at ændre til en mere simpel form, lyder det i svaret til venstrepolitikeren.

Landbrug i klemme

Det er op til de enkelte lande at implementere EU-forordningen. I efteråret 2019 valgte Transportministeriet en implementering 1. sept. 2020, præcis samme tidspunkt som en lignende forordning for lastbiler træder i kraft.

Det har fanget agroindustrien på det forkerte ben, selv om branchen har kendt til EU-forordningen.

»Forordingen for lastbiler skal træde i kraft 1. september 2020, men den skæringsdato har intet med vores køretøjer at gøre. Vi har ikke haft nogen indikation på, at man ville begynde at administrere efter denne ordning før i slutningen af 2019, hvor Færdselsstyrelsen meldte ud, at ændringerne skal implementeres pr. 1. september 2020. Så kort en frist giver ikke branchen chance for at omstille produktionen,« fortæller Claus Hermansen, direktør hos Dansk Agroindustri.

Derfor er han glad for, at branchen nu er blevet hørt.

»Nu har vi tiden til at gøre det på den rigtige måde. Det er vigtigt, at de rigtige mennesker sætter sig sammen og bliver enige om tingene«.

 

Glad for lempelser

Kathrine Blæsbjerg Sørensen, politisk seniorkonsulent for Vækst og strukturpolitik hos Landbrug & Fødevarer, er også glad for udmeldingen fra transportministeren.

Hun arbejder sammen med en række repræsentanter fra landbrugserhvervets brancher, den såkaldte færdselsgruppe, for at forbedre lovgivningen for landbrugskøretøjer.

»Vi er enormt glade for, at der nu ser ud til at være lempelser på vej på området. Det vil vi nu gå i dybden med og lande bedst muligt«.

Ifølge seniorkonsulenten har en af udfordringerne været, at Transportministeriet har skelet meget til lastbiler og ikke så meget til landbrugserhvervet og agroindustrien, der har en helt anden form for produktion - bl.a. i form af få enheder af specialfremstillede maskiner.

»Derfor er det rigtig positivt, at vi har en transportminister, der er lydhør og åbner for lempelser i erhvervet, lige så vel som vi er meget taknemmelige over Kristian Pihl Lorentzens indsats i sagen,« siger Kathrine Blæsbjerg Sørensen.

Faktaboks

Det vil Transportministeren ændre:

  • Det oprindelige udkast til lovforslaget, som var i høring fra 18. december til 22. januar, er nu ændret på en række punkter. For eksempel tidspunktet for ikrafttrædelse af forordningen samt lancering af en mere lempelig variant af de tekniske tjenester, der på sigt skal foretage prøvninger af de nationale ordninger for syn og typegodkendelser. Lovforslaget er nu i supplerende høring fra 10.-24. februar. 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.