Valtra-traktorer lærer at forudsige servicebehov

Fremover kan kunder få hjælp til at forudsige service-behovet, inden problemet opstår.

Valtra Connect har i flere år givet kunder og serviceteknikere mulighed for at fjernovervåge data fra traktorerne.

I nær fremtid vil kunderne kunne vælge at gøre disse data tilgængelige for AGCO Machine Monitoring Center, og det gør det muligt at opdage servicebehov på forhånd ved hjælp af løbende behandling og analyse af de data, traktorerne videresender.

»Traditionelt plejede serviceteams at reagere på synlige fejl, men fremover vil vi kunne fortælle om en lang række servicebehov på forhånd: Eksempelvis en komponent, der er ved at nå udløbet af sin livscyklus«, forklarer Jani Rautiainen, ansvarlig for Parts & Service, Valtra.

Giver selv besked

Traktorens sensorer måler løbende forskellige variabler, bl.a. hastighed, temperatur, tryk, driftstimer og flow.

Hvis systemet for eksempel registrerer, at en komponent er ved at svigte på grund af ændret temperatur, antal driftstimer eller forkert tryk, sender systemet besked til det lokale servicecenter eller til kunden.

»Det nærmeste autoriserede Valtra-servicecenter modtager en besked med oplysninger om den formodede fejl, anvisninger til udbedring af fejlen, en liste over de nødvendige komponenter og det forventede tidsforbrug for reparationen«.

»Det giver mulighed for at aftale et passende tidspunkt til at udføre service på traktoren«, forklarer Jani Rautiainen.

Systemet blev testet i 2020 hos udvalgte kunder og er nu ved at blive indfaset, oplyser Valtra.

jch

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.