Merindvejning på 3 - 4 mia. kg mælk

Arla satser stort - afsætter 10 mia. til 15 mia. kr. til opkøb.

Arla Foods vil over de næste fem år øge mælkeindvejningen med mellem 3 mia. og 4 mia. kg.

De øgede mængder skal medvirke ikke bare til at øge omsætningen i selskabet, men også lønsomheden, og dermed skal de være med til at sikre andelshaverne en højere pris.

Det blev oplyst på pressemødet efter sidste uges repræsentantskabsmøde, hvor det blev besluttet at øge konsolideringen i selskabet fra fire til fem øre pr. kg til 10-11 øre pr. kg. Beløbet skal være fire en halv procent af Arla-indtjeningen, og med de nuværende prisforhold svarer det til omkring 680 mio. kr. om året i seks år. Inklusiv muligheden for nye lån giver det Arla Foods mellem 10 mia. og 15 mia. kr. til opkøb, og det er ifølge Frederik Lotz tilstrækkeligt til at sikre en meromsætning på 20 mia. kr. i perioden. Derudover skal der hentes yderligere seks mia. til syv mia. kr. i meromsætning ved videreforædling af den eksisterende mælk.

Stort flertal

Konsolideringen skal finansiere Arlas vækststrategi, som dermed går ud på at øge omsætningen med 50 procent til omkring 75 mia. kr. i 2015, og det blev vedtaget af et stort flertal af repræsentantskabet.

»En del skal være organisk vækst, men størstedelen kommer fra opkøb og fusioner. Og de 75 mia. kr. i omsætning er ikke et magisk tal, men er et udtryk for den procentuelle vækst, som Arla tidligere har leveret. Mere afgørende er, at vi får en vækst, som er lønsom,« sagde koncernøkonomidirektør Frederik Lotz.

Målet er en merpris til producenterne på mellem 10 og 15 øre pr. kg mælk i 2015, og sættes denne værdi i forhold til den kapital, som skydes ind i selskabet af ejerne, bliver den beregnede forrentning på mellem 13 og 23 procent:

»Det er ambitiøst, men i god tråd med historiske afkast,« siger Frederik Lotz.

Bygger stort

En del af den øgede indvejning skal ske i England, hvor Arla Foods i de kommende år bygger verdens største mejeri i London-området.

Arla Foods vil desuden investere i kerneområderne Sverige, Danmark, Finland, Tyskland og Holland samt i såkaldte tilvækstmarkeder som Rusland, Kina, Polen og Mellemøsten, forklarede adm. direktør Peder Tuborgh.

»Vi skal sælge mere på flere markeder, og det kan for eksempel sagtens være i Norden. Vi skal også forædle mere på den samme mælkemængde ¿ ganske enkelt få mere for varen,« sagde Peder Tuborgh, som ikke lagde skjul på, at Arla Foods fortsat er interesseret i et indtog i den tyske mejeriindustri:

»Vi arbejder på at realisere opkøb, men historisk set kommer det i klumper og ikke som perler på en snor,« sagde Frederik Lotz.

himmelstrup@landbrugsavisen.dk

Foto: Colourbox

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle