Michelin-sponsorat er jord-til-bord tanken

Landbrug & Fødevarer havde en hovedrolle, da Michelin-stjernerne i Norden blev uddelt i mandags. Madentusiaster fra hele verden fulgte med.

Den store hype om det nye nordiske køkken har gennem snart mange år skabt opmærksomhed om dansk gastronomi, og dermed er kåringen af stjernerestauranterne en oplagt mulighed for at demonstrere, at stor kokkekunst altså er tæt forbundet med adgangen til fremragende lokalt producerede råvarer.

Det fortæller Lisbeth Olsgaard, der er Head of Branding i Landbrug & Fødevarer.

»Mad har aldrig fyldt mere i medierne og i folks bevidsthed. Når Noma med fokus på nordisk mad bliver kåret som verdens bedste restaurant flere år i træk, så styrker det selvfølgelig danskernes fokus på mad. Succesen har banet vej for andre ambitiøse kokke, og Danmark er blevet mål for såkaldt gastroturisme, hvor folk simpelthen besøger os for at spise god mad og opleve, hvad det nordiske køkken kan«, siger Lisbeth Olsgaard.

Men en betingelse for suveræn kokkekunst er fantastiske råvarer. Uden dem intet gastronomisk eventyr og verdenskendt brand.

»Firkantet sagt, så er en kok ikke meget værd uden ordentlige råvarer, og han eller hun kommer i hvert fald slet ikke i nærheden af en Michelin-stjerne. Derfor er de danske landmænd og gartnere, der leverer til restauranterne, helt centrale i forhold til at holde fast i et højt gastronomisk niveau. Uddelingen af stjerner er en oplagt mulighed for at slå fast, hvor de gode råvarer kommer fra, og vise spændvidden i den danske produktion«, siger Lisbeth Olsgaard, der ser partnerskabet med Michelin som en oplagt del af fortællingen om madens vej fra jord til bord.

»L&F er den naturlige partner som repræsentant for danske landmænd og fødevareproducenter. Vi får tydeliggjort forholdet mellem de dygtigste kokke, de lækreste råvarer og vores medlemmer. Det er et vigtigt budskab til en omverden, der ikke altid tænker os som rygraden i det nye nordiske madeventyr«, lyder vurderingen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle