New Holland rejser til fremtiden med brint i tanken

Brint-traktoren NH2 yder 106 hk og kan det samme som en dieseldrevet. Men den er lydløs, udsender vanddamp og udnytter dobbelt så meget af brændstoffets energi.

Den drives af brint og ligner et koncept, der er undsluppet ingeniørernes hemmeligste usb-nøgle før tid. Når dens lyd, der henleder tankerne på en fjernstyret bil, blandes med små damppust fra dens bug, er der ikke længe til fremtiden.

LandbrugsAvisen var med, da den futuristiske traktor i sidste uge blev præsenteret for den europæiske landbrugspresse. Det skete ved New Hollands nye europæiske hovedkontor i Torino, Italien.

106 hk og eldrevet

Traktoren med navnet NH2 er baseret på en T6000-model, men i stedet for dieselmotoren er det en ståltank til brint der præger motorrummet. Under den ligger tre sammenbyggede brændselsceller, hvori brint omdannes til elektricitet. Strømmen driver via nogle batterier to væskekølede elmotorer. Den ene motor driver udelukkende traktoren, mens den anden trækker kølesystem, kompressor, hydraulik og pto.

Brændselscellen udvikler 106 hk, men ifølge ingeniørerne bag traktoren øges dette snart. Cellens levetid er 10.000 timer.

Effektiv, ren og lydløs

Hvor kun 30 procent af energien fra diesel udnyttes i en traditionel motor, kan hele 60 procent af brintens energi udnyttes i brændselscellen. Årsagen er blandt andet, at der kan slukkes helt for den, hver gang der ikke bruges kræfter.

Mest imponerende er det, at der ingen udstødning og dieselrøg er at se eller dufte. Ud kommer kun vanddamp. Når NH2-traktoren holdt stille imellem demokørslerne, var den eneste lyd en svag summen fra kølesystemets blæsere. I drift høres en svag sang fra transmission og fortøj.

Skal have grovfilen

Traktoren skal i 2010 gennemtestes på en gård og forventes at være klar til salg om fire til seks år. Nogle forhold skal dog ændres radikalt inden da.

Lige nu kører traktoren kun halvanden til to timer på en optankning. Derudover er prisen på brændselscellen 200.000 euro, knap 1,5 mio. danske kroner. Dette niveau ventes dog at komme så langt ned, at merudgiften i forhold til en dieselmotor betales af på to driftsår alene med brændstofbesparelsen.

NH2-traktoren vandt SIMA 2009 innovationskonkurrencen og er en prototype sammensat af allerede eksisterende teknologier fra Fiat-gruppens forskningsafdeling.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle